LCHF-Sensation: Rundstykker

IMG_0977

IMG_0979

Det her var, hvad jeg stod op til i morges; og i mit børnefamilieliv, er det ikke sådan lige til at nå at arrangere maden på pæne tallerkner, og lave den perfekte fotoopstilling, men ikke desto mindre, er jeg nødt til at vise dig dette. For jeg har ikke smagt et rundstykke siden jeg fik konstateret glutenallergi, og jeg har savnet det. Tandsmør og duften af nybagt brød, som ikke kun var til ungerne. Men Johan var stået tidligt op med ungerne i dag, og da jeg kravlede ud af soveværelset klokken 8 duftede hele huset. Af kaffe og nybagt brød, og friskpresset juice med masser af ingefær.

Rundstykkerne er bagt efter en opskrift i (madbloggeren)  Jane Faerbers nyeste bog, Mæt og Slank med LCHF, og de smager helt fantastisk. Og de mætter – jeg kunne ikke engang spise et helt. (Desværre!!!).

Kys, kaffe og nybagt brød – så bliver det ikke meget bedre, og jeg glæder mig meget til at lære flere opskrifter i værket at kende.

IMG_0985

IMG_0978

 

13 kommentarer

  1. Den bog bliver du rigtig glad for Julia. Jeg har selv glutenallergi og er allerede vild med bogen på trods af, at den kun er få dage gammel. Tænk at spise noget som ligner og smager næsten helt “normalt”. Det er bare om at komme igang fra en ene af. Pludselig glæder jeg mig vildt meget til at bage igen.

  2. Ej hvor er det fedt at høre Stella Dea – jeg elsker jo i virkeligheden at bage, så det bliver bare skønt at komme i gang. TAK! KH J

  3. Åh, du fik lige godt og grundigt revet op i mine gamle brødminder og givet mig de vildeste craving! Det er årevis siden jeg har smagt et lækkert rundstykke med smør og jeg har bildt mig selv ind at “hytteost, husk og kerne” boller smager næsten ligeså dan… øh, nej det gør de så ikke 😉
    Jeg kan heller ikke selv tåle gluten, men spiser ikke lchf da det ikke passer med min træning, så jeg må desværre også undvære tandsmørret!

    Men… Mon ikke der er plads til sådan en lille lækker sag i min weekend? Den bolle ser i hvert fald top lækker ud! 😀

    Anna – wonderwomanwannabe.dk

  4. Kære Anna – åh altså; sejt at du kan følge en diæt. Jeg har det svært nok med “bare” at undvære gluten og synes faktisk det kræver alt hvad jeg har af viljestyrke (som nok ikke er så veludviklet, når det kommer til stykket…),
    KH
    J

  5. Det ser rigtig lækkert ud, og minder mig om en rigtig god og nem opskrift på brød uden gluten, du får den lige her:
    Tag 800 g tørstof i form af mandler, nødder (vigtigt at det er usaltede nødder), hørfrø, sesamfrø, valnødder, hasselnødder, pinjekerner, græskarkerner, solsikkekerner – you name it (se hvad du har i skabene og brug det, bare du har 800 g i alt). Bland det med 3 æg og 1 dl neutral olie, feks økologisk rapsolie. Put blandingen i en smurt form og bag en times tid ved 180 grader. Min erfaring er at bagetiden kan variere lidt afhængig af hvilke nødder/kerner du bruger så hold øje med ovnen undervejs.
    Dette brød kan varieres i en uendelighed, feks kan du bage et meget hverdagsagtigt brød med mange hørfrø, sesamfrø osv, men også virkelig pifte det op med feks (igen usaltede) cashewnødder. Det er selvfølgelig lidt dyrt i ingredienser, men brødet mætter helt utrolig godt og holder sig friskt i dagevis.
    God weekend til dig Julia 😉

  6. Nu spørger jeg lige dumt, måske. Simpelthen fordi jeg ikke ved bedre; Når man har glutenallergi, kan man ikke spise glutenfri brød? Det synes jeg der et ok udvalg af i butikkerne. Og glutenfri mel, kan man ikke spise det?

  7. Åh, du er sød Julia! Tak for det virtuelle skulderklap, det sætter jeg stor pris på! Jeg følger dog langt fra min kostplan altid, men jeg gør det bedste jeg kan og bliver også bedre hen af vejen. Men jeg ville lyve hvis jeg sagde det var nemt og jeg (ligesom alle andre) falder også max i til tider, den viljestyrke er sgu på ferie når der er lavt overskud og chokolade i sigte 😉
    Det er heller ikke nemt at leve glutenfrit, det må især være en udfordring med to små drenge derhjemme tænker jeg? Det har været min redning at jeg har opbygget et nyt basislager af fødevarer derhjemme og lært at bruge dem i bagværk osv. På den måde føler jeg ikke at jeg går glip af noget og min mave er glad 🙂

    Vi gør alle det bedste vi kan og vi kan kun stræbe efter at blive bedre og gøre det bedste for lige netop vores krop og vores sind. Om det så er brocoli eller chokolade, det er op til én selv og hvilken dag man spørger 😛

  8. Hej Julia ! Hvornår fandt du ud af, at du ikke tåler gluten ? Og hvordan ? Jeg er selv i tvivl, om jeg tåler det. Er der kun ét at gøre: undgå gluten i en periode og så se, om det hjælper ? (Det orker jeg kun, hvis det er den eneste vej).

  9. Hej Julia
    Glutenfri bagning kræver tid og tilvænning, men når det først kører er det ikke så svært endda. Tillad mig varmt at anbefale disse virkelig lækre boller
    http://glutenfriefristelser.blogspot.dk/2011/12/madpakkeklapper-glutenfrie.html
    Hele hjemmesiden er iøvrigt en guld-grube af tips og tricks udi glutenfri bagning.

    Hej Charlotte
    At undgå at spise gluten i en periode er umiddelbart en nem og hurtig metode til at undersøge om man tåler det, vær blot opmærksom på at gluten findes i rigtig mange fødevarer og ikke kun i de mest oplagte såsom brød, korn (f.eks. bulgur) og pasta. Du kan også finde gluten i morgenmadsprodukter, chips, pålæg, chokolade og anden slik og iøvrigt forarbejdede fødevarer f.eks. dressinger og færdiglavede kødboller på frost. Har man glutenallergi (cøliaki) tåler man som udgangspunkt ikke gluten overhovedet, dvs. at AL gluten skal elimineres fra kosten.

    Går du glutenfri i en periode og får det bedre er det fint. Men ønsker du en officiel diagnose via en læge skal du på glutenkost igen i temmelig lang tid og det er rigtig hårdt, fordi du sandsynligvis får det rigtig skidt. Årsagen er at kroppen hurtigt reagerer på den glutenfri kost, og antistoffet for gluten forsvinder fra ens blod, således man ikke længere kan teste og få et validt svar. Mit bedste råd er derfor at du bliver testet og afventer svar inden du går glutenfri. Man får taget en blodprøve, der bestemmer om der er grundlag for videre undersøgelser som er en tarmbiopsi. Tal med din læge om det, men vær opmærksom på at mange læger (desværre) ikke ved ret meget om glutenallergi og symptomerne derop. Du skal måske derfor være insisterende på test.
    http://www.coeliaki.dk/dk/information-nyheder/diagnosevejledning/

    Held og lykke med det hele 🙂

    Med venlig hilsen Jette *som har en mand og søn med glutenallergi*

  10. Tak for alle jeres gode råd og lækre tips!
    @Charlotte – jeg har haft en masse betændelsestilstande forskellige steder i kroppen, og er blevet opereret lidt for mange gange pga af dem. Da jeg fik en kæmpe betændelse i ansigtet sidste sommer og nægtede at blive skåret op hen over kinden, fik jeg konstateret allergien hos en specialist, og samtidig fandt jeg så også ud af, at der er andre ting, jeg ikke kan tåle. Meget, meget dejligt. Kh J

  11. Jeg er lidt forvirret – der er gluten i øl og rigtig mange andre ting. Er det en intolerance eller cøliaki?

  12. hej Janni – det er cølaki, og jeg må ikke drikke en øl, fx. Der er desværre meget chokolade der indeholder gluten (SUK). KH J

  13. Hej Julia!
    Udfra din opskrift vil jeg prøve en morgenbolle- det lyder skønt med lidt brød:)
    Mht. din sidste kommentar om chokolade kan jeg oplyse at alt Peter Beier chokolade er glutenfrit (pånær en enkelt slags- øltrøfler). Så der er masser af lækker chokolade at vælge imellem!

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.