En Tekstforfatters Drømmeopgave

 

2015-11-15 11.54.18

Brandet essie er et af de få, jeg synes gør det latterligt godt, hele tiden.  Ikke kun på grund af de  skønne farver, de hver sæson lancerer, og ikke kun fordi de farver rent faktisk holder på neglene, men også fordi brandet som få andre har givet den gas med tekstforfatteriet.

Hver enkelt nuance har nemlig et fantastisk navn. De eneste andre jeg kan komme i tanke om, der er lige så dygtige i den afdeling er den britiske fast food koncept pret a manger, som skriver fantastisk – og på alt, fra servietter til salater.

Fordi jeg er så vild med tekstforfatteriet bag essie har jeg bedt den danske del af virksomheden hjælpe mig med at få et svar fra det amerikanske kontor på, hvordan de udvikler de gode navne. Her kommer svaret:

2015-11-15 11.53.52

“Rebecca Minkoff, essies Global Color Designer, kommer hver sæson med inspiration til kollektionens tema, og udstyrer essie-teamet med temaet såvel som moodboard til kollektionens nuancer, navne og ideer.

For eksempel blev Rebecca inspireret af skisportssteder i Park City, Utah, til den kommende vinterkollektion. Hun ønskede at skabe pastelfarver, der lignede farverne, der opstår, når solnedgangen reflekteres i sneen. Dette førte til skabelsen af nuancen Virgin snow’s icy lavender.  

Når alle nuancer er færdige, mødes marketingteamet og Rebecca for at lave brainstorm på navne til nuancerne. Vi forestiller os en essie kvinde og alt, hvad hun ville have på, sige og gøre på denne skitur. Oftest er navnene på de forskellige nuancer ordspil, sætninger eller ord, der relaterer sig til temaet. Et eksempel er Peak show, som henviser til udsigten fra toppen af et bjerg. Haute tub er et ordspil på hot tub, og Aprés-chic et spil på det franske ord for after ski. Vi sikrer os, at alle navne med deres humor tydeligt signalerer essie og samtidig forholder sig til moden.

I hver kollektion, hvor der er seks nuancer, præsenterer vi normalt 30 forskellige navne for vores juridiske afdeling, der kontrollerer, at der ikke opstår konflikter eller brug af andre varemærker.”

Som ordbegejstret type er jeg vild med den måde de går til tekst-delen af arbejdet på. Altså det med at omsætte inspiration ikke kun visuelt men også i teksten, synes jeg er meget særlig. Og når der er så er glimmer til, synes jeg faktisk ikke det kan blive meget bedre.

2015-11-15 11.53.59

3 kommentarer

  1. De er ret så gode. Det er noget selv jeg har lagt mærke til (jeg bruger nemlig ikke Essie neglelak). Faktisk tror jeg de var de første med de gode navne. OPI er i hvert fald begyndt at kopiere det med navnene… Kh. Birgitte

  2. Jeg synes essies laknavne er SÅ fine og jeg kigger _altid_ på navnet og betragter det netop som en del af den specifikke lak. Tit kan jeg også blive vild med en lak pga. navnet. Hah! Det vil sikkert glæde Essie at høre. Men det giver nemlig lidt ekstra til lakken, at den har et sigende navn. Derudover er essies lakker bare gode, og klart et favoritbrand herhjemme.

  3. Ordbegejstrer – det er lige hvad du gør – nyder at læse din blog. Stor inspiration og refleksion til læseren. Tænker faktisk tit på, at du formår at gøre nærmest, hvilket som helst emne vedkommende og interessant. Uanset om jeg lige er målgruppen for dit tema eller ej.
    Nærmest som jeg har det med P1.
    Kan godt være det er en pudsig sammenligning.
    P1 rummer bare så gode programmer om alskens temaer, som måske ikke altid lige synes at være noget, men gang på gang oplever jeg at være opslugt at at lytte til et menneske, der besidder en viden og som får gavmild tid til at uddybe den.
    Din blog er sådan en skøn tidslomme for mig.
    Det var, hvad fortællingen om neglelak og ordet “ordbegejstret” satte i gang hos mig(-:

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.