Om venlighed og hundehoveder

Dog on the phone and looking the side

Nå, men forleden skulle jeg ringe efter en taxa. Jeg var i en afsidesliggende by i Jylland og skulle bruge en taxa ud af byen. Jeg ringede til det største taxaselskab for at bestille en taxa. Samtalen forløb sådan her:

Mig: Hej, jeg hedder Julia, jeg vil gerne bede om en vogn fra X til Y.

Damen: Hvornår vil du hentes?

Mig: Jamen det ved jeg ikke, hvor lang tid tager det at køre fra X til Y?

Damen: Hvor skulle jeg vide det fra?

Mig: Øh, jamen jeg troede jo at I vidste den slags?

Damen: Nå, jamen så kan du lige tro om igen. Hvornår vil du hentes?

Mig: Jamen jeg ved det virkeligt ikke. Jeg skal være på station Y klokken 18.

Damen: Hvad vil du så have jeg skal gøre?

Mig: Finde ud af hvor langt der er og sig hvornår jeg skal hentes?

Damen: sætter ventemusik på uden at sige noget først og kommer til at glemme at holde knappen nede, så jeg kan høre at hun højt siger: “Åndssvage hundehoved!”

Det var så her, jeg måtte bede hende om at tale pænt til mig, hvorefter hun smækker på! Da jeg ringer op til byens enmandstaxaselskab var tonen venlig imødekommende og meget professionel, men helt ærligt. Hvor kommer den slags sure damer fra? Jeg troede finanskrisen havde lært os alle sammen at være en kende mindre arrogante? Men åbenbart ikke. Jeg tror rimeligt meget på venlighed, og de gammeldags dyder i at tale pænt til hinanden som absolut minimum, og jeg tror helt ærligt bare at man skal drysse al den venlighed man kan finde ud over verden, som var det glimmer og konfetti. Og nu vi er ved det: Lære sine unger at sige tak for mad.

Udgivet
Kategoriseret som Liv

13 kommentarer

  1. Sikke da en ualmindelig uhøflig dame. Jeg tror på venlighed og pæn opførsel. Vi er MEGET strikse herhjemme ang alm. høflighed og bordskik. Luk venligst munden når du spiser. Mine børn har aldrig spist med åben mund men hold op mange andre gør og også voksne. Det er så klamt. Tak for mad skal man sige her inden man går fra bordet. Man skal også sige tak for i dag og farvel når bliver hentet fra legeaftale. Jeg har det lidt svært med, at der er så mange voksne der ikke lærer deres børn ganske simpel høflighed. Måske jeg er sippet men jeg kan da afslører det ikke er svært, at lærer ens børn almindelig høflighed. Faktisk pt har vi en af midstemandens legekammerster her som er ualmindeligt fræk og flabet. Sikkert derfor vi næsten aldrig har besøg af ham.

  2. Øv for en kedelig kvinde! Jeg hader flabet og dårlig opførsel, og det har jeg desværre også oplevet i restauranter, taxaer og i tøjbutikker. Det er jo ris til egen r*v for forretningen, for oftest vælger man jo ikke at komme igen – og dele den dårlige oplevelse med andre.

  3. Frækt! Måske har hun haft en dårlig dag, men alligevel kan man godt behandle sine medmennesker og kunder pænt…

  4. Nej, hvor groft! Da jeg sidst skulle have en taxa, og den ikke dukkede op til aftalt tid, ringede jeg for at rykke. I samtalens løb blev jeg klar over, at tlf.damen sad i Aalborg, og hun anede absolut ingenting om midtjysk geografi.
    Det virker så absurd.
    Jeg kan godt lide din tanke om at drysse venlighed ud som konfetti og glimmer. Verden bliver sjovere, og vi bliver alle gladere.

  5. Jeg har oplevet næsten det samme i Rødekro i Sønderjylland for 10 år siden. Jeg skulle bruge en TAXA klokken 7 om morgenen. Selskabet vidste ikke liiige om de havde tid til at køre mig…

  6. Folk er virkeligt så langt ude – og når man så tænker på at de også skal køre en forretning, fatter man jo ikke en daddel.
    KH
    J

  7. Og måske er hendes mor død i går, måske er hun bange for at knuden i brystet er kræft, måske er hun bange for, at hendes søn ryger for meget hash. Man ved ikke, hvad andre kæmper med.

    Det eneste, man kan gøre, er at gøre sig umage selv. Hele tiden.

  8. Har arbejdet i taxabranchen og kan godt høre at det har I ikke. Ingen undskyldning for uhøflighed, men hvor skulle hun vide det fra? Folks forventninger er nogle gange ude af trit med virkeligheden.

  9. Nå, men nu har jeg simpelthen ringet og spurgt det pågældende selskab hvad man kan forvente. Ja, de mener de skal kunne oplyse om forventede tidsrammer, man skal sætte af. Det er dog kundens eget ansvar at tage afsted i endnu bedre tid, hvis man skal nå tog eller fly. De foreslog mig også at google afstanden en anden gang; det gør de selv, som damen sagde.
    KH
    J

  10. Måske er det et kedeligt jysk fænomen. Hver gang jeg skal bestille en taxa i Aarhus (hvor jeg bor), mentalt forbereder jeg mig på en skideballe bare for at være til og oven i købet være så næsvis at ringe for at forudbestille en taxa til tidligt næste morgen – hos et taxaselskab!?!
    Efter mange års telefonprygl fra diverse taxadamer (m/k), som sjældent har tændt for telefonsmilet, bliver jeg ALTID positivt overrasket, hvis jeg får stille, rolig og venlig betjening (generaliserende suk –men alligevel suk). Gets me every time!

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *