Om Modebranchens (Høje) Tempo & Vores Behov For Ting, Der Holder

IMG_5500

IMG_5502

Jeg har lige tjekket VILA.com, og kan se at blazeren her ovenfor fra VILAs 20års jubilæumskollektion, stadig kan fås i et par størrelser. Jeg har boet i den de sidste 10 dage, og jeg er simpelthen så glad for den. Der er noget over tøj, som er tøj, og ikke bare mode: Ting, der er perfekte på den måde, at de ud over at fine og brugbare også er lavet i en kvalitet der holder.

I dag er vi meget hurtigt videre fra den ene sæson til den næste. Da jeg begyndte at arbejde med mode, talte man om maksimalt fire kollektioner, som blev leveret ud i butikkerne i et nogenlunde adstadigt tempo; i hvert fald i et tempo, der gjorde at du kunne få øje på noget den ene uge og regne med at det stadig fandtes to uger senere. I dag har de fleste high street mærker minimum 8 hovedkollektioner om året. Derudover kommer der en masse mindre kollektioner, som ligger spredt ud over året, og oveni alt det, er der nye leveringer hver eneste uge. Modeblogsne verden over har haft en betydning for at tempoert er skruet i vejret, det samme har internethandlen, og nu også instagram. Vi har travlt, og vi vil have nyt. Men samtidig er der noget andet på vej, som også Valentine Gauthier-kollektionen for VILA er udtryk for, nemlig at vi gerne vil have noget der holder, noget, der varer ved. Du kan sikkert selv mærke det! At vi trænger til at have noget på, der er lavet af silke frem for et polyestermix. At vi gerne vil passe godt på vores ting, fremfor at købe nyt. Vi ønsker os noget, hvor kvaliteten på den ene side er så høj, og stilen / trenden er så personlig og særlig, at tøjet skal slides ned, i stedet for at man “bare” bliver træt af det, og smækker det på trendsales efter to måneder, så man kan drøne ud og købe nyt.

Jeg kan i hvert fald mærke det – kvaliteten betyder mere og mere.

Disse ting er nogle af dem, jeg har været mest glad for at have købt de sidste sæsoner. Og intet af det har været decideret billigt:

IMG_5504

Blødt, uld og cashmere-tørklæde, fra FWSS. Sko fra Isabel Marant med den perfekte hælhøjde både til kontor, hverdag og lange togture. Og her nedenfor: Simple øreringe fra Susanne Friis Bjørner. Guld og grå og store uden at være prangende.

IMG_5508

6 kommentarer

  1. Jeg er på min “ældre” dage også kommet til den konklusion, at jeg gerne betaler mere for kvalitet. Det er altså bare så meget lækrere at trække i noget virkelig kram! Desværre kan det være svært at forene med en SU, men så er det heldigt der også efterhånden altid er udsalg et eller andet sted på nettet 🙂

  2. Kære Henriette – jeg har virkelig været lang tid om at fatte det. Og det har været alt for dyrt. Er træt af at ting falder fra hinanden i første vask, og ja, der er nemlig altid et udsalg i gang. Kærligst J

  3. Heldigvis er det en trend som har kommet, at kvalitet kommer før kvantitet. Og så kan man legge til en personlig vri, og se ut som en million.
    I butikken der jeg jobber, har vi kun kostbart kvalitetestøy. Min lønn rekker desverre ikke til så langt, at jeg kun handler i vår butikk. Men jeg har kjøpt noen få plagg ( som jeg elsker og tar vare på) og som jeg mixet sammen med rimeligere tøy, som feks Vila eller H&M.
    Og jeg som strikker, kan også lage mitt eget tøy, i de herligste kvaliteter. Så, istedetfor en jakke i polyester fra feks Vila, velger jeg Cashmere, silke og Alpakka, og designer min egen, flotte jakke. Dessuten er strikk riktig hot i motebildet nå, så jeg har mye å gjøre!!!! 😉 ( ungdommen bestiller nemlig strikkede jakker fra meg)
    Jeg simpelthen elsker dine sko, Julia. De hadde godt så fint til mitt lekre tørkle jeg kjøpte i DK i sommer, som jeg går igjen i.
    Ha en fin søndag. Her har vi SOL i dag!

  4. Jeg tænker, at der både skal en ændring til fra tøjbranchens side og fra forbrugerne.
    Vi vil allesamman gerne have kvalitet, men det koster som regel mere, da der oftest er tænkt mere over designet. Der er brugt lang tid på at udvikle kvaliteten og i nogle tilfælde er det ikke masseproduceret.
    Vi som aftagerpanel vil også gerne se nyheder flere gange i løbet af en sæson og det er tøjbranchen med til at levere. Jeg synes det er et problem, hvis vi som forbruger kun vil støtte god kvalitet, når der er på udsalg. Jeg tror vi skal blive bedre til at springe hver 2. eller 3. tøjkøb over og så investere i kvalitet der holder længere. Hvis man gør regnestykket op, bliver det stort set det samme og hvem har også brug for så meget tøj?

  5. Det er efterhånden også gået op for mig at jeg hellere vil investere i noget der holder i lang tid, men udførelsesmæssigt synes jeg godt nok det er svært. Jeg har sværere ved at ændre shoppevaner end jeg lige gik og troede, men nu er jeg i det mindste bevidst om det, og det er vel også en form for bevægelse 🙂

  6. Hej Laura, ja, det tror jeg. Jeg er simpelthen så dårlig til det selv, men jeg synes jeg anstrenger mig for at blive bedre. I virkeligheden handler det om at vælge fra, og også – tror jeg – om at have et mere naturligt forhold til hvor meget man behøver.

    Hej Ladybug – ja, jeg er i virkeligheden totalt enig. Man må også bakke op om de brands, man holder af ved at købe til fuld pris, synes jeg. I praksis er det tit svært at gøre, men i virkeligheden er det vel sådan vi sikrer arbejdsforhold, kvalitet og holdbarhed? Og det er faktisk en af grundene til at jeg er så vild med The Baand. En tshirt til 500 kr er fandme dyr, men når den holder er det pludseligt noget andet.
    KH
    J

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.