Og Her Kommer Det: Årets Ord (og beviset på, hvorfor butikkerne har det så svært)

1d64a1abded321934259afe9c36d07dd

Jeg elsker ord. Og at skrive, og at lege med ord, så når Oxford Dictionary hvert år kårer Årets Ord, så lytter jeg med.

I år er ordet selfie – brugen af ordet er steget med mere end 17.000% i 2013, mener de kloge hoveder, og hvad det siger om vores kultur, er vist ikke så lidt. Jeg sad i går sammen med en klog kvinde, som sagde at hun ikke var helt færdig med at tænke over, hvad det at helt unge drenge og piger non-stop tager billeder af sig selv, og forholder sig til deres eget ydre. Måske er jeg gammeldags, men jeg tror ikke det er let, at være del af den kultur, når man ikke er voksen. Og nej, jeg vil ikke forhindre at man tager billeder af sig selv, det er bare ret tankevækkende.

En anden ting at tænke over er at et af de andre ord, Oxford Dictionary overvejede at kåre som årets ord, er ordet Showrooming. Det betyder at vi ikke mere køber noget i butikkerne, men prøver det på i butikken, altså bruger den som showroom, og så går hjem og køber det på nettet i stedet. Og her vil jeg så gerne hæve en finger; jeg synes skal passe på vores butikker; især de små, og sørge for at der stadig findes liv i byen, og ikke kun herude på nettet.

Du kan læse mere om årets ord her.

10 kommentarer

  1. Selfie er et sjovt ord:) Onesie er tilgengæld et ord jeg ikke bryder mig om.
    Jeg elsker ellers ord og har flere gange blogget om det. Mit absolut ynglings ord er det her engelske ord jeg opdagede for et par år siden, Shenanigans som betyder: secret or dishonest activity or manoeuvring. Bruger det tit om ungerne:) Mindstemanden kom med et ord han synes skulle være et rigtigt ord for et års tid siden, Staticland!
    Ord er sjove – vi skulle også kåre årets ord herhjemme.

  2. Det er rigtig vigtigt med “levende” butikker. Jeg synes det er en skam at man ikke har lyst til at komme ud og være i kontakt med et forhåbentligt dygtigt personale. Her tænker jeg på dem der kan vejlede en til at opnå de bedste køb.
    Tak for at løfte den finger.

  3. Kære Julia
    
Jeg læste din blog i formiddags og den har spøget lige siden, så nu må jeg til tasterne 😉
    Vi ønsker alle en by med liv, skønne specialbutikker og cafeer, men vi ønsker også gode netbutikker.

    Som netbutik indehaver, bliver jeg lidt træt af altid at få skylden for butiksdøden. Jeg har selv haft en livlig helsekostbutik i 17 år, som jeg solgte for 5 år siden, for at hellige mig min netbutik.

    Jeg tror ikke at “Beviset på hvorfor butikkerne har det så svært”, skyldes “Årets ord” Det skyldes mange ting, ikke kun netbutikkerne. 

Vi netbutikker, bliver også brugt som “Showrooming” eller inspirationsrum. Hver uge, når jeg sender nyhedsbrev ud, så får jeg mails og opkald af personer der ønsker at købe det jeg skrev om, men som gerne vil have oplyst hvilken fysisk butik, i nærheden af dem, der forhandler det. Jeg tror på at jo mere vi giver ud des mere for vi tilbage, så selvfølgelig får de adressen på den lokale helsekostbutik. De får også råd og vejledning om produkter de har købt i andre butikker.

    Jeg syntes at de fysiske butikker har virkelig mange muligheder, jeg kunne skrive en hel bog, om de muligheder de fysiske butikker har, til at trække kunder til. Tiltag som netbutikkerne ikke har og aldrig vil kunne få.

    Der er butikker jeg elsker at komme og handle hos, og så er der butikker, der giver mig stor lyst til at købe alt online!

 En snak jeg ofte har haft i butikkerne og nu også har på nettet ;-)

    Bedste hilsner fra Susy

  4. Jeg elsker at handle i en fysisk butik og støtte dem i mit eget område. Men nogen gange er varerne altså billigere på nettet. Et nyligt eksempel er at jeg prøvede et sæt Stella Mccartney undertøj.
    Gik hjem og ville tænke over det og fandt det på nettet med en besparelse på 690 kr. Og fragten var gratis.
    Det er synd for butikken jeg prøvede det i, men jeg er jo heller ikke dum.

  5. Kære Suzy, nej, jeg kan godt se at det var noget upræcist formuleret. Konkurrencen mellem webshops er vanvittig og det samme mellem alle der i øvrigt gerne vil sælge os noget. Men det er et problem for mange mindre butikker. I virkeligheden tror jeg vi alle må være mere opmærksomme på at lægge vores penge i danske butikker; også i webshops, hvis vi vil støtte de danske erhvervsdrivende.
    På den anden side, er jeg også for et godt kup, og den historie, Camilla fortæller om så at finde det man ønsker sig væsentligt billigere på en international webshop, gør det svært for mig at have én enkelt skråsikker pointe. Faktum er bare at det er så ærgeligt at gå igennem en mellemstor dansk provinsby og se den ene butik lukke efter den anden. men som sagt: Jeg kan ikke regne løsningen ud; ud over at den med den bedste service (web eller ej), forhåbentligt overlever.

  6. Jeg elsker også vores fysiske butikker, og håber vi kan bevarer dem, og jeg tror ikke ik det KUN er nethandlens skyld butikkernes død, men noget af skylden.

  7. Helt enig, det er vigtigt at huske på de små butikker.
    Jeg har nogen gange følt mig som en lille hykler, når jeg taler højt om, hvor vild jeg er med (fx.) Istedgade og alle dens hyggelige butikker, men samtidig sjældent gør mine køb dér.

  8. Ord er fede. Jeg har ofte pusseløjerlige ord rumsterende rundt i hovedet, som jeg synes er alt for sjældent brugte i det danske sprog 😉 Nu var det jo engelske ord du skrev om, og dér er en af mine personlige favoritter “flabbergasted”. Tror jeg lærte det på sprogskole i Brighton i 1993 eller dér omkring. Har dog ikke haft megen lejlighed til at anvende det sidenhen.
    I forhold til “show-rooming” problematikken, så tænker jeg at de fysiske tøjbutikker har gavn af mig, fordi jeg ikke har “standard-mål” (ikke særlig høj og stor barm), så jeg har brug for at prøve tøjet, for at se om det sidder som det skal de rigtige steder… Og når det så sidder, så skal der ofte en selvbeherskelse til, som jeg ikke besidder, hvis jeg skal hænge det tilbage på bøjlen og gå hjem og lede efter det på nettet 🙂

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.