Der er nogle brands, jeg har det som om jeg kender, og så opdager jeg at det gør jeg alligevel ikke. Vadum er ét af de brands. Derfor har jeg stillet designeren og kvinden bag brandet Charlotte Vadum en række spørgsmål. Læs med og lær, hvad hun mener god stil er:
Du er designeren og idékvinden bag brandet Vadum. Hvis du skal forklare os brandets historie og mission, hvad er så det vigtigste for os at vide?
Vadum startede i 2008 ud fra et ønske om at skabe enkelt tøj med kant i lækre materialer. Vi kalder det “richness and roughness”, da jeg altid søger at tilstræbe en rå enkelthed i naturlige materialer såsom uld, silke, læder med mere. Der skal være et grafisk look i snittet, og på farvepaletten er det primært non colour nuancer. Hvis, der er farver på tøjet, er det som enkelte splash. Vi arbejder meget i krydsfeltet mellem blankt/mat, grov håndstrik/let silke , læder/metalisk, sort/hvid osv.
Jeg har altid været tiltrukket af, og haft et ønske om, at skabe moderne klassikere og tøj som kan bruges over flere sæsoner og nemt dresses op eller ned. Jeg forholder mig til de tendenser, der er oppe i tiden, men inspireres mest af kunst, arkitektur og gadebilledet. Jeg har lige været en tur i New York, hvor jeg virkelig er blevet inspireret af New Yorkerne. Med sneakers og jeans har de et råt og meget casual look om dagen, men når de går ud om aftenen, dresser de up med lange kjoler, cool toppe med bart og et sexet look med høje hæle. Det er den stemning, jeg gerne vil skabe i Vadum.
Hvad er god stil for dig?
Jeg synes, det mest inspirerende er, når en kvinde kan komme ind af døren med stil, hvor hun er helt enkelt klædt, og alligevel med en stærk silhuet og materialevalg signalerer, at hun har styr på det. Det er helt nede i detaljen, materialevalget og snittet, at den gode stil ofte viser sig. Og hvilke smykker eller sko, der fuldender looket. Det er super fedt, synes jeg. Der må også gerne være lidt kant af rock’n’roll, uden at det bliver en karikatur. Ikoniske kvinder er for mig dem, der kan mestre den kombination, samtidig med at de har en intellektuel attitude – brainy og cool. Dét er god stil!
Hvem er de mest interessante kvinder at designe til?
Jeg er vild med det intellektuelle look på den cool måde, hvor man kan skabe kontrasterne med det rå og feminine og det enkle og casual. Kvinder, som har noget at byde ind med og som interesserer sig for kunst og kultur. Det er også bymennesker, eller nogle der på den ene eller anden måde lever et liv på den internationale scene. Karrierekvinder, som er selvstændige og selvforsørgende med børn og et liv i omdrejninger finder jeg super inspirerende. Det er også dem, jeg har i baghovedet, når jeg designer tøjet. Målgruppen er ikke fastsat ud fra bestemt aldersgruppe, men mere ud fra en livsstil.
Hvordan arbejder du med dine kollektioner?
Jeg bygger kollektionen op omkring et moodboard, hvor jeg samler fotos, farver, stemninger og tekstiler. Jeg forsøger at ramme en speciel stemning, og er vild med lækre materialer. Der er altid nogle elementer med i mine kollektioner, som for eksempel kombinationen af sort/hvid, grafiske elementer, et herre-inspireret look osv.
Hvordan adskiller din efterårskollektion 2015 sig fra de seneste, du har skabt? Og hvad er det vigtigste item fra den?
Farven rød! Det er lang tid siden, jeg har syntes, at det var fedt med en rød kjole, men det passede bare så godt ind i AW15 looket. Og sjovt nok er der så mange kunder, der har ringet og mailet til os for netop at få kjolen i rød.