Interview med kvinden bag Poppykalas: Kunst Eller Blomster?

Jeg har længe fulgt Poppykalas på instagram og frydet mig over de overdådige blomsterarrangementer, buketter og kunstværker som kvinden bag, Thilde Maria Kristensen, skaber. Hun har sagt ja til at lade sig interviewe her, og det er også Thilde Marias egne billeder, der fylder indlægget. Du kan følge Poppykalas på instagram hereller besøge websitet her.

Mød Thilde Maria her;

Hvorfor navnet Poppykalas?

Poppy betyder valmue og kalas betyder fest/fejring på svensk, så sammen bliver det til valmuefest. Der skulle være valmue med, fordi det er en af mine absolutte yndlingsblomster med dens smukke farver og poetiske, sarte og silkeagtige blade og stilkens måde at forme sig helt anarkistisk på. Det kan jeg godt lide. Derudover var det også min bedstemors yndlingsblomst, og det er min bedstemor, der introducerede mig til blomsterne og som har lært mig alt, hvad jeg ved om iscenesættelsen heraf. Hun boede på en gård i Thy på en gård omringet af kornmarker fyldt med røde valmuer, som blev hendes yndlingsmotiv, når hun malede oliemalerier af blomster. Min bedstemor var blomstermaler og har opfundet sin egen form for 3D-effekt, hvor blomsterne står ud fra maleriet ved hjælp af en lag på lag teknik. Hun transformerede den ene gårdlænge til et galleri, hvor lokale og turister købte hendes malerier.

Derudover lavede hun gigantiske blomsterarrangementer inde i huset og den ene del af stuen havde hun malet med lyserøde vægge og foran dem stod et hav af grønne planter – en form for indendørs havestue. I køkkenet havde hun også plastret en hel væg til med en kæmpe collage af udklippede roser, der kunne jeg som barn stå i flere timer og kigge. Yderligere virkede alle hendes blomsterinstallationer endnu større på mig, fordi jeg var et lille barn.

Senere hen har min faster lært mig, min bedstemors datter, den tekniske del af at binde buketter og nu arbejder hun faktisk for mig i Poppykalas, det er så hyggeligt og fint. Min faster gav mig mine første blomster, da jeg blev født i en mor/barn buket med duftende, lyserøde roser fra min bedstemors have og hun lavede også min brudebuket. I den lidt tungere afdeling, pyntede vi også sammen min fars kiste, da vi måtte sige alt for tidligt farvel til ham for nogle år siden og sidste år pyntede vi hendes mands kiste, som også var min elskede onkel. Så for mig er blomster virkelig familie og følelser, det ligger så dybt i min DNA. Efter jeg startede Poppykalas i oktober 2016, fandt jeg ud af, at min bedstemors søster i Australien er uddannet florist og at alle hendes fire døtre har kæmpemæssige haver og elsker at lave blomsterbuketter, så dem må jeg snart besøge. Derudover er Australien for vild, hvad angår blomsterarrangementer og iscenesættelse af fester. Her kan man virkelig tale om kalas!

Du har ikke en baggrund i blomster – men i teatervidenskab. Hvorfor blev det blomsterkunst, du gik i gang med?

Jeg har en bachelor i Dramaturgi fra Århus Universitet og en kandidat i Moderne Kultur og Kulturformidling fra Københavns Universitet. Jeg har altid været draget af den visuelle og mere performative del af teatret. Derfor skrev jeg også mit bachelor projekt om den legendariske, amerikanske teaterinstruktør: Robert Wilson, der har gæstespillet på Betty Nansen Teatret med scenografiske mesterværker som Woyzeck og The Black Rider. Derfor har jeg også arbejdet på Betty Nansen Teatret i en del år med PR og Kommunikation. Jeg troede, at jeg havde fundet mit drømmejob. Men mit arbejde blev meget administrativt og i meget lidt kreativt. Jeg fortsatte den visuelle tråd med at skrive speciale om den schweiziske videokunster Pipilotti Rist, der transformerer hele rum til hypersanselige oplevelser med giga videoprojektioner af kroppe og natur på vægge og lofter, som man kan se liggende eller stående. Hun har bl.a. udstillet på Louisiana med værket “Sip My Ocean”, hvor hun fortolker Chris Isaks drømmehit “Wicked Game” på en fin, kønskritisk og humoristisk facon. Jeg er vild med hende og var så været så heldig at møde Pipilotti. Det ville være for vildt at lave et blomsterprojekt med hende engang.

Efter uni har jeg også arbejdet som selvstændig producent inden for moderne dans, hvor jeg har rejst meget internationalt: Canada, Finland, Tyskland, Frankrig, Sverige, Norge og USA, hvor jeg altid har fundet meget inspirationer på diverse museer, gallerier, botaniske haver og butikker. Jeg fortsatte det visuelle spor, nu bare med dans og koreografi, men det forblev stadigt meget lidt kreativt og meeeeget administrativt. Det handlede hele tiden om, at få en masse ting til at ske for andre, og det var jeg rigtig god til. Men efterhånden synes jeg også, at der snart måtte begynde at ske noget for mig selv. Så efter to barsler med mine små piger, der nu er 1,5 år og 3,5 år, tog jeg tilløb til noget andet og har prøvet lidt at hvert lige fra partyplanner til etablering af antistressende rum i private virksomheder, men så endte jeg med at vendte jeg tilbage til blomsterne, som jo var der, hvor det hele startede.

Hvordan har du det med at dit kunstneriske virke som udgangspunkt forgår?

Jeg elsker det faktum, at jeg kun skal være sammen med mine blomster i et meget korte tidsrum. Så skal de stå på egne ben og ud i verden og gøre andre mennesker glade. I modsætning til fx tøjdesignere, der skal sidde med et design i flere dage/måneder. Jeg er vild med det korte format, hvor man fyrer noget hurtigt af. Det minder mig om små teaterpremierer og på den måde, bliver jeg aldrig træt af noget.

I starten bekymrede jeg mig meget om, hvordan mine små ‘blomsterbabyer’ nu klarede sig, men det har jeg lært at give slip på nu. Blomster er jo et organisk, forgængeligt materiale, så det er jeg under alle omstændigheder ikke herre over, så længe jeg leverer friske blomster fra Grønttorvet. Da jeg var lille, kunne jeg få dårlig samvittighed over, at have plukket de aller smukkeste blomster. Men det er jeg heldigvis kommet over. Ellers ville jeg jo ligge søvnløs;-) Overordnet handler det om tilvænning at arbejde med et forgængeligt materiale som blomster og til sidst tænker man bare ikke så meget over det længere. På en måde er det også ret smukt og så naturligt som det overhovedet kan blive – ligesom livet.

Dine værker indgår ofte i en sammenhæng med andres ideer; hvordan adskiller de processer sig fra når du arbejder alene?

Andres idéer fungerer som dogmer for mig. De er med til at udvikle Poppykalas. Som med udstillingen Floral Injection til Normann Copenhagen, hvor dogmet var, at jeg ikke måtte placere blomster i deres vaser og skåle, men udenom. Det var heftigt og vildt sjovt, og det fik mig til at tænke iscenesættelse af blomster på en helt ny måde. Jeg havde et meget cool samarbejde med Normanns forhenværende Art Director Anne Lehmann, det var meget inspirerende for mig. Det vil jeg gerne noget mere af.

Det kan også være, at Gestuz siger, at I denne uge vil de kun have gule blomster, fordi det passer til en ny kollektion. Så kigger jeg kun efter gule blomster på Grønttorvet og opdager pludselig en masse smukke gule blomster, som jeg aldrig kunne drømme om at bruge før. På den måde opdager jeg og genopfinder hele tiden nye måder at bruge blomster på. Også dem jeg har sat i skammekrogen fra starten.

Når jeg arbejder alene, går jeg langt mere nørdet og processuelt til værks. Så er det lige, hvad jeg bliver inspireret af, når jeg går rundt på Grønttorvet en meget tidlig morgen. Eller en magisk blå, kjole jeg har set på en kvinde, der cyklede forbi mig dagen før. Det kan være Karen Blixen, en film, et kunstværk eller en emballage, der inspirerer mig. Jeg holder mig også opdateret på internationale florister især fra New York, London, Paris og Berlin. Jeg kørte faktisk til Berlin med min veninde for at besøge et af mine store idoler og købe en af hendes magiske og lidt mere klassiske buketter.

Min egen process er nok mere er introvert, men jeg har også altid antennerne ude efter ny inspiration. Men der er mere ro på, når jeg bare kan stå i mit værksted og skabe buketter til tonerne af musik eller podcasts.

Hvem er dine kunder, og hvornår køber de dine værker?

Min målgruppe er de kvinder, der som det første river alt pyntegrønt ud af deres værtindebuket og arrangerer buketten på ny. Det hører jeg bare fra SÅ mange af mine kunder efterfulgt af, “hvorfor er der ikke flere, der har tænkt på at gøre det, som du gør noget før”. Mine kunder er hyperæstetikere og blomsterelskere med hang til det skæve smukke med en høj sans for kvalitet, detaljer og farver. Mine kunder bliver meget let begejstret, det er en sand fornøjelse at levere blomster til dem. Det var lidt overvældende i starten, da jeg aldrig har oplevet nogen lignende respons på fx en pressemeddelelse. Men det er jo bare herligt og det gør mig så glad, for mit arbejde.

Jeg har kigget lidt nærmere på min Instagramprofil og 95 procent af mine følgere er kvinder fra 18-55 år og her skal det medtænkes, at den lidt yngre generation jo er mere aktiv bruger af Instagram. Jeg havde fx en 60 årig mega sej kvinde, der ville have de vildeste blomsterdekorationer til sin runde fødselsdag, det var en fest for der skulle ikke mangle noget. Hun havde fundet de smukkeste blå sko, som jeg var helt vild med. Mine kunder bestiller buketter, når der skal være kalas som fødselsdage, bryllupper og særlige begivenheder som begravelser. Der er sket et boom i forespørgslen på brudebuketter og det elsker jeg heldigvis også at lave. Det er så livsbekræftende og brudene nærmest flyver ud af døren af glæde. Mine brude er modige kvinder, der ikke er farveforskrækkede og elsker at gå utraditionelle veje. De er mega seje! Til august skal jeg lave en ‘blomsterbusk’ og ditto buket til en brud, der går all in – det er jeg helt vild med og glæder mig som et lille barn til at kreere det til hende.

Men min største kundegruppe er nok alligevel private virksomheder og det kan være alt fra Hugo Boss, GANNI, Poppy Rose, Konges Sløjd, Fredericia Furniture, Montana, Meta Film, reklamebureauer, produktionsselskaber til Jerome Vintage og Times’ up Vintage, som var af mine allerførste kunder sammen med Democratic Coffee Bar – begge to i Krystalgade. De private virksomheder kan jeg fornemme, at der kommer flere og flere af – også på min webshop. Tror det eksklusive og unikke ved Poppykalas tiltaler dem. 

 

Hvem vil du allerhelst lave en buket til og hvorfor?

Dronning Magrethe, fordi jeg er vild med hende. Hun skatter blomster højt og sammensætter selv de smukkeste buketter fra sine egne skærehaver. Elsker den måde hun går rundt med en smøg og samler blomster ind. Hun er en kæmpe æstetiker, anarkistisk og modig i sin stil hvad enten det gælder tøj, indretning, kunst, scenografi eller blomster. Jeg tror og håber på, at hun også ville sætte pris på en Big Ass Poppykalas Bouquet.

Så hvis du skal beskrive, hvad Poppykalas er, kan og vil, hvad vil du så sige?

Poppykalas skaber eksklusive, overdådige og æggende buketter med mange blomster og næsten intet pyntegrønt. Poppykalas går ‘all in’ på blomster og her er intet for meget. Det er langt til det farveløse nynordiske og minimalistiske look. Poppykalas byder ‘maximize’ tendensen velkommen med kyshånd med fuld knald på farver og eksotiske blomster. Stilen er stadig meget feminin med pastelfarver og elegance. Buketterne har ofte en asymmetrisk form, hvor blomsterne stritter lidt i forskellige retninger i modsætning til den mere flade barokbuket. Formen er inspireret af den japanske blomstertradition: Ikebana, der mimer træernes trekantede form. Det skulle efter sigende bringe et holistisk ro at mime naturen på den måde og Ikebana er en terapiform i Japan.

Poppykalas skaber eksklusive buketter til dig, dine elskede og din virksomhed. Det er ikke en klassisk blomsterbutik, som du kender den, hvor du fysisk bevæger dig ind og køber en buket. Du bestiller buketter online via min hjemmeside www.poppykalas.dk. Poppykalas buketter leveres i Hovestadsområdet med cykelbud eller afhentes i mit værksted hos galleriet CAN Family på Tullinsgade 5 på Vesterbro.

Jeg leverer også ugentlige Poppykalas Abonnementer, hvor jeg iscenesætter buketter helt særligt ud fra de enkelte virksomheders identitet, lokaler og vaser. Lige nu leverer jeg fx fast til Birger Christensen, Gestuz, Nomad Workspace, Democratic Coffebar, A Door m.fl.

Derudover har jeg perioder, hvor jeg arrangerer blomster til forskellige butikker og events, senest Royal Copenhagen i hele maj måned, hvor jeg fik fri leg i begge deres vinduer og pyntede et bryllupsbord med blomster. Det var lidt af en drøm. Senest har jeg lavet et loft af tørrede blomster i møbeldesignerens Erik Jørgensens Showroom på Bredgade, det kan opleves et halvt år frem endnu. Og så ligger der en masse spændende opgaver og samarbejder i fremtiden, som jeg desværre ikke kan komme mere ind på lige nu.

Poppykalas løser også en række stylingopgaver og leverer blomster til forskellige former for reklamer lige fra Bang & Olufsen til Profil Markiser. Det er en gren af min virksomhed, som jeg gerne vil udvikle mere på – altså ‘Poppykalas Floral Styling.’

Ud over min webshop iscenesætter jeg blomster efter forespørgsel til livets mange faser: fødsel, kærlighed og begravelse. Jeg laver kun buketter ud fra de bestillinger jeg har, derfor har jeg næsten intet spild af blomster og jeg behøver ikke stå og ‘slave den’ i en butik fra tidlig morgen til sen aften. Jeg kan planlægge min tid, så jeg kan være sammen med mine to små piger. Det var også af den grund, at jeg valgte at blive selvstændig med Poppykalas i første omgang. Og det begynder at give rigtig god mening efter den første kaotiske opstart.

Jeg er i gang med udvikle flere grene af Poppykalas. Fx vil jeg gerne arbejde endnu mere bæredygtigt med blomster og bæredygtige producenter og lave workshops. Der kommer nok et par stykker i sensommeren. Yderligere har jeg ild i et fotoprojekt med en fotograf, hvor vi er ved skabe store plakater og postkort med Poppykalas blomster. Og der er mange flere grene og idéer..

KLIK HER OG BESØG POPPYKALAS.

1 Comment
Previous Post
Next Post