I gang igen: Yoga “The practise of quieten the mind”

Med til noget af det, jeg elsker allermest at gøre er yoga. Og alligevel har jeg ikke dyrket det siden jeg fik Sofus. Eller siden jeg blev gravid med ham faktisk, eller for at være helt ærlig, siden Elias var to (!). Hvorfor? Jamen fordi jeg ikke har haft tid. Og ja, det er en dum undskyldning, men jeg synes helt ærligt det har været mere end almindeligt vanskeligt at tage 90 minutter ud til mig selv i en i forvejen ganske almindelig børnefamiliepresset hverdag.  Og ja, så er vi tilbage ved den dårlige samvittighed, som har lagt sin sorte hånd over mit liv siden jeg fik børn. Men altså. Nu er jeg ved at komme tilbage. Én gang om ugen synes jeg slet ikke er nok, men det er det, jeg kan nå. Nu har jeg været i gang igen i nogle uger, og det gør alverden til forskel. Jeg er mest vild med hatha og med yin-yoga; begge dele kan dyrkes på forskellige niveauer. Det vigtigste at huske mig selv på omkring yoga er at det ikke er en konkurrencesport. Man kan ikke være dårligere end andre – mere smidig ja – men ikke bedre eller dårligere. Man kan udfordre sin krop i de forskellige stræk og positioner, men en god yogalærer vil altid tage hensyn til den enkelte krop. Det er heller ikke fitness – man er nødt til at være til stede i øvelserne for at kunne være med, og for at kunne få noget ud af dem, og det gør faktisk noget virkeligt godt for mit stressniveau. Jeg kan ikke tænke på to ting samtidig når jeg dyrker yoga, og jeg kan ikke planlægge eller koordinere noget som helst med den ene hjernehalvdel, mens jeg bruger den anden på at holde balancen på ét ben.

(Shortsne ovenfor er herfra, og perfekte til yoga, løb eller ture i haven. Og jeg går til Yoga hos Kbh Yoga, som er et lille, godt sted med de bedste undervisere. Og bare fordi det jo ind i mellem skal understreges: ingenting er sponseret)

7 Comments
Previous Post
Next Post