Modeuge er mange ting: “Alle dem vi ikke ser har ofte den største aktie i modens magi”

På denne mandag, der ikke er fuld af fest og glimmer har min gode samarbejdspartner, ord-junkie og glimmerelsker, Sine Gerstenberg foræret mig, og os, sine ord. Sine Gerstenberg er Nodic PR Lead i L’Oréalkoncernen, hvor hun arbejder med og for en lang række af de brands, de fleste ad os har som favoritter: Garnier, Essie. Maybelline, L’Oréal Paris og ikke mindst NYX. Dermed følger et stort engagement i modeuger verden over; hvordan og hvorfor forklarer Sine os her, samtidig med at hun giver os et unikt indblik i, hvorfor modeugen er relevant for os, ganske almindelige forbrugere. Læs med her. Billederne er fra Malene Birgers show ved den netop afholdte modeuge i København, hvor Essie og L’Oréal Paris var samarbejdspartnere på looket. Og her er Sine:

PS: Inden du læser indlægget her, vil jeg bare sige til dig, Sine, og til jer, læsere: Udfordringen er accepteret!

 

“Modeuge er mange ting. På godt og ondt. For det er på den ene side den tid på året, hvor vi alle skal opdage, hvad vi ikke vil undvære om nogle måneder – og måske blive bekræftet i nogle æstetiske valg, vi allerede har truffet. På den anden side, er det også en tid hvor, der er meget larm omkring de sociale medier og selv backstage-området er blevet en ny ’front stage´. Modeugens substans kan somme tider blive overskygget af det tilsyneladende faktum, at alle har overvældende travlt med at være , og at vi glemmer at se op fra vores telefon, glemme vores snapchat for en stund og huske at selv Instagram blot er endnu en (kurateret) andedam.

Jeg arbejder i en branche, hvor der let kan kaldes overfladisk; og det ærgrer mig. Mode og skønhed har alt at gøre med ekspertise, detaljerytteri, hårdt arbejde, rettidig omhu og vigtigst af alt: Mod! Det er nørder med skarpt tøj og rød læbestift, der befolker nøglepositionerne i vores branche; og det har meget lidt at gøre med ekstrem narcissisme og pyntesyg dovenskab at gøre.

Derfor er det også vigtigt, at der stadig er masser af rum – også i den udskældte blogverden – hvor der er plads til og fokus på de professionelle personligheder, der ikke ligger under for nogen fordomme om hvad kreativitet kan og skal. At man godt må tænke krøllet men sætte lige streger på papiret, vise tøj og tendenser der spræller og stadig bestræbe sig på at sælge varer – og ikke mindst: at det er alle dem, vi ikke ser, der ofte har den største aktie i modens magi.

Til Københavns modeuge sponsorerer et af mine brands (og hjertebørn), L’Oréal Paris, designere, der løfter kvinder frem og viser nye sider af dansk modes potentiale. Vi har dygtige Sine Ginsborg som Key Makeupartist, og sammen med designer Christina Exsteen, havde hun i denne sæson skabt et look, der gav kvinden bag albuerum. Backstage sagde hun om looket: ”Vi har hentet inspirationen til looket hos Michelle Pfeiffers karakter i Scarface blandet med modellen Mikas rå, naturlige stil. Vores kvinde er cool men feminin – og hun klæder sig ikke på for en mand men for sig selv. Og så er det en kvinde med masser af overskud til at tage sig af sig selv, og som derfor har røde, højglanspolerede negle og en fejlfri hud.” Personligt er jeg vild med makeup looks, der har en ’ufærdig’ kvalitet over sig. Det er som om, de giver rum til kvinden bag makeuppen – at vi ikke skal tjekke vores udtryk i et spejl hele tiden, eller bekymre os over, om vores liner løber eller vores læbestift bliver kysset af. En makeup, der er brugbar, fordi vi kan bruge os selv i den.

L’Oréal Paris støtter op om modeugerne i både Paris og København, fordi vores brand handler om at invitere alle med til festen. ”Sharing beauty with all”, som vores credo foreskriver. Ved at vise, hvordan umiddelbart komplicerede looks kan genskabes af alle gennem relativt få enkle trin. Og hermed en lille udfordring til dig, Julia: skal du ikke vise her på bloggen, hvordan du genskaber looket trin-for-trin?

0 Comments
Previous Post
Next Post