Interview & Farveorgie: Cph-Tokyo Vintage

Hvis du også synes januar er for grå, så er der her den absolut velkomne genvej til at kaste en farvebombe ud over dig selv, og dem du holder særligt meget af. På instagram, hvor jeg før har “mødt” mennesker (se eksempelvis her), er jeg begyndt at følge Michaela. Eller rettere sagt, hendes fuldkommen vidunderlige butik, Cph-Tokyo Vintage.

Forleden dag, viste jeg et par kimonoer fra Michaelas webshop i et indlæg, og bagefter skrev og spurgte om hun ville dele med os, hvordan hun kuraterer de fantastiske silkerober, hvor de kommer fra, og hvad hun selv i særdeleshed holder af ved dem. Det sagde hun heldigvis ja til, og sendte mig ovenikøbet håndfulde af smukke billeder; som jeg har lagt ind undervejs i teksten.

Læs med her, og klik dig ind her.

Hvorfor Japan og hvorfor kimonoer? Hvor kommer din interesse fra?
Jeg har altid rejst rigtig meget og har elsket, at gå på opdagelse andre steder: Burma, Thailand, Indonesien, Vietnam… Der er så meget smukt derude og jeg er et nysgerrig menneske på den konto. Jeg har i mange år brugt rejserne, som inspiration i mit liv og til mit arbejde, som foodstylist.
Jeg besøgte Japan for første gang i efteråret 2015. Og jeg blev fuldstændigt forelsket i den skønhed, der er i de håndsyede silkekimonoer. I foråret 2016 var jeg tilbage og jeg kunne ikke ryste tanken af mig: de smukke kimonoer med deres fine historier og ikke én er ens.
Jeg er 42 og trængte til, at gøre noget nyt i mit liv. Noget som gjorde mig glad og var “mit”. Så jeg tog af sted igen til Tokyo et par uger efter og fyldte kufferterne med alt, jeg kunne slæbe med hjem. Fotograferede det hele i stuen, hvor der stadig står en baggrund og lavede web-shoppen. I efteråret åbnede jeg butikken i Badstuestræde, jeg havde et ønske om, at folk skulle kunne røre ved og prøve de ting, jeg sælger fordi materialerne er så organiske. Designet er så enkelt og rent. Men alt er nyt for mig, jeg har aldrig haft en drøm om, at åbne en butik.
Der er noget meget meget fint ved vintage kimonoerne: Der har været en kvinde bag hver og en, der har valgt farver, mønster og de omkring 10 meter silke, der bruges til hver. Symboler og historier og våbenskjold. Ændringer i stilen efter tidsperioden. Der er store traditioner i kimonoen, det er jeg fascineret af. Man passer godt på sin kimono, den er en dyr investering. Det er f.eks. normalt alt kimonoer til børn lægges op, så ejeren kan vokse i den gennem årene.
Hvordan har du fundet så mange smukke kimonoer? 
Jeg rejser selv til Tokyo og omegn og finder de kimonoer, jeg sælger. Jeg er kun af sted et par dage, hver gang. Jeg har bestemte steder, hvor jeg finder dem. Og jeg gør meget af, at vælge dem selv, der er noget lækkert ved, at sælge noget, man selv synes er smukt. Nogle af kimonerne har måske lidt alderrelateret slid, men det er en del af historien, håndværket er stadig utroligt smukt. Små bitte sting i kanterne, som nogle har syet så præcist, at man ikke helt forstår det. De ældste kimonoer, jeg har er fra midten af 1920´erne.
Hvorfor tror du at vi danske kvinder har taget netop dette stykke tøj til os?
Jeg tror det er en kombination af historie og det helt enkle i selve designet. Vi længes efter ting, der har en historie. Mine kunder er også glade for, at bære noget, der unikt. Du møder ikke en i gadebilledet med nøjagtigt det samme stykke tøj. Samtidig er der luksus i den kvalitet, kimonoen har. Jeg tror vi bliver mere og mere interesseret i kvalitet, fremfor kvantitet og muligheden for, at eje noget, der kun er vores. Jeg kan se, at mine kunder går op i design og kvalitet, også i forhold til de andre ting, jeg sælger fra Japan.
Ser du kimonoen som en trend?
Jeg tror det egentlig ikke – det er et klassisk snit, de fleste modehuse vender tilbage til i den ene eller den anden form. Måske er det en trend i forhold til, hvordan kimonoen benyttes. Du kan bruge den til hverdag, især de korte haorier. Du kan bruge den til fest, som en kjole og du kan bruge den hjemme, mens du drikker morgenkaffe eller blot slapper af. Jeg tror på, at kvalitet aldrig helt går af mode. Heldigvis. Og de fleste kimonoer er så smukke, at de også bare kan hænge til pynt.
Hvordan synes du bedst man styler den helt lange?
Jeg bærer mine åbne med en enkel sort kjole under. Men den er også virkelig fin, hvis den bruges som en kjole, hvor du lukker den med obijim – et smalt knyttet silkebælte, der kan være alle farver. Eller blot et klassisk læderbælte. Høje sko eller fine sandaler til.
Hvilken kimono er lige nu din personlige favorit?
Lige nu har jeg faktisk to yndlingskimoner. De er begge til børn, hænger i butikken til pynt og er en gave. Den ene er grøn og har den smukkeste håndmalede japanske rådhåret pige på ryggen. Den anden er sort og har den vildeste ørn syet på ryggen i guld og sølv og med vingerne hen over ærmerne, så de passer i mønstret, når man står stille. Virkelig fantastisk håndværk, jeg ville ønske jeg var 10 år igen, så kunne passe dem!
0 Comments
Previous Post
Next Post