Interview: Tidligere musicalstjerne og showdanser for Diana Ross – nu Kongen af det gode hår

Tænk at arve et andet menneskes navn og livsværk. Det er sket for Johan Hellström. Historien får du her. Den er lang og kringlet og fører omkring Paris i 1970erne og Diana Ross.

 

Når man en sjælden gang (og det er aldrig sket før) får mulighed for at møde en tidligere svensk musicalstjerne, OG tidligere showdanser for Diana Ross (!!!), og ikke mindst: Nuværende svensk konge af lækkert hår, er det ret svært at sige nej tak og blive siddende på sit kontor. Så da jeg fik muligheden for at møde Johan Hellström fra det svenske hårbrand Björn Axén, var der kun én ting at gøre, nemlig at sige ja til interviewet.

2016-04-20 13.02.56

Vi bliver sat ned overfor hinanden inden der skal holdes en event samme dag i København. Der er ikke megen intro, men Johan begynder at fortælle mig historien om sit forhold til Björn Axén, hans læremester og navnet på det brand han nu både lever og repræsenterer:

”Inden vi begynder, så skal du vide at Björn var verdensberømt i Sverige. Han ordnede de kongeliges hår, og var stjernefrisør allerede inden celebritykulturen opstod. Han var vanvittig dygtig, og han var med da Paris var det vildeste sted i verden, og skabte couture inden for hår. I Sverige var han selv en meget stor berømthed.”

Mig: Hvordan var jeres relation?

Johan: Jeg begyndte at arbejde for ham i oktober 1984. I en af hans salonner i Sverige. Vi skulle kalde ham Monsiuer Axén, og jeg abejdede faktisk kun for ham i to år. Jeg fejede hår op, rakte ham saksen, gav ham hårnålene, den slags. Han var ekstremt foran sin tid. I 1984 havde han hørt om computere og så straks pointen i at lave et af verdens første digitale bookingsystemer – han var bestemt ikke bange for forandring. Det var også derfor han gik i gang med at lave shampoo; han ønskede at lave noget der ikke var vanvittigt dyrt, men som gav perfekte resultater. Et premium segment. Jeg var ikke tæt på Björn, sådan oplevede jeg det bestemt ikke selv. Jeg arbejede for ham, og vi havde en meget professionel relation – jeg har for eksempel aldrig spist middag med ham.  Efter to et halvt år, blev jeg nødt til at prøve en anden side af mig selv af, og jeg blev musical performer. Jeg var væk fra branchen i 8 år, hvor jeg blandt andet spillede med i Phantom of the Opera (Johan spillede hovedrollen), og nåede at være en af Diana Ross´seks showdansere. Det var en fantastisk tid, men også vanvittig hår – jeg var på syv dage om ugen. Så jeg rejste hjem.

Mig: Og genoptog forbindelsen med Axén?

Johan: Nej, faktisk ikke. Jeg tænkte at jeg ville arbejde ganske lidt som frisør, og tjene en masse penge, og få slappet af (griner). Jeg ville have en lille salon med en lysekrone, og ikke alt for travlt. Jeg var 27 år, og det hele var gået meget hurtigt.

Mig: Lykkedes det? Det med afslapningen?

Johan: Nej. En aften i mit køkken ringede telefonen. Det var Björns advokat. Han sagde: ”Sidder du ned?”, og så fortalte han mig at Björn var død et par dage forinden. Og at han havde efterladt ALT til mig. ALT. Hele sit livsværk og sit navn.

Mig: Hvordan reagerede du?

Johan: Jeg blev meget bange. Det var helt sindssygt. Pressen hev og sled i mig, husk på at Björn var en meget kendt person, og jeg anede ikke hvad jeg i virkeligheden havde arvet. Det tog mig tre måneder at finde ud af, hvad jeg havde arvet, men også at det meste af det var gæld. Alle sagde til mig: Sig nej. Det er ikke muligt at løfte. Og det fik mig meget hurtigt til at sige: I´ll show you! Og så knoklede jeg ellers i 10 år. To år efter arven fejede jeg stadig salonnens gulv, mens min businesspartner – en af de dygtigste frisører jeg har mødt – tog sig af kunderne. Jeg måtte meget hurtigt beslutte mig for at gøre alt på min måde – jeg kunne ikke forvalte resterne af Axéns arv, ved hele tiden at tænke på, hvad Björn Axén ville have gjort, men finde nye veje. Jeg gør alt på min egen måde.

 

Og her fra fortæller Johan mig om sejre, nedture, overvejelser, og om, hvad der skulle til for at løfte brandet til det tårnhøje niveau han ønsker sig. Produkterne har vundet adskillige priser, og vandt faktisk også en pris ved årets Danish Beauty Award.

Afslutningsvist spørger jeg Johan, hvad han får ud af – som menneske – at bruge sit liv på bedre hår-dage? Johan tænker sig om og siger: ”Verden i dag har det ikke godt. Vi slår hinanden ihjel for religion, vi mangler respekt for hinanden. Det eneste jeg tænker vi må holde fokus på, er at være den bedste udgave af os selv. Vi er nødt til at gøre os umage med alt, det vi gør, så vi kan være mere tilstede på en bedre måde i verden. Skønhed kan være meget overfladisk og irrelevant. Modeindustrien kan hurtigt handle om at få folk til at få sig til at føle sig forkerte, og gøre dem usikre. Det jeg arbejder med handler om at få folk til at føle sig smukke, selvsikre, sexede, lækre. Verden bliver bestemt ikke dårligere af at vi har det godt, hver især, med dem vi er.”

I dag tæller Björn Axén og Johans imperium 132 ansatte i Sverige alene. 4 saloner. En anerkendt frisøruddannelse, talrige priser og awards. Flere præmierede produktlinjer, og en sand vidensbank om hår, og hvad vi kan gøre hver især for lige at blive en smule mere glamourøse. Og ja, her tænker jeg personligt på Diana Ross, som var mit hårikon for Elle Style Award 2014 (Se her). Produktlinjen, som fås i Danmark, er lavet ud fra filosofien om at hårpleje skal være mindst lige så god som hudpleje. (Jeg lærer forresten under interviewet at vi skal huske at massere vores conditioner ind i hovedbunden, så den kan få det SÅ godt at den ikke giver slip på hårstråene. Den her – som også vandt ved Danish Beauty Award i år, er helt fantastisk og en af mine favoritter.)

På det ene side var interviewet her lidt som at interviewe en international berømthed. Én som er vandt til at blive interviewet og som har svarene på rede hånd, nærmest inden man har stillet spørgsmålene. På den anden side, så tror jeg aldrig jeg bliver træt af at tale med folk som brænder for det, de laver. Uanset om det er shampoo eller politik. Og jeg tror faktisk Johan har ret: Verden bliver ikke dårligere af at folk føler sig lækre.

Björn Axén
Björn Axén
1 Comment
Previous Post
Next Post