Interview: Mette Rødtnes: “Det handler om identitetsfølelse”

Min arbejdstaske har jeg købt hos Moshi Moshi, som forhandler de smukke Rodtnes-tasker. Jeg har været fan lige siden min søster købte én, som både er stor nok til at have et par sko, en computer og alle de løsdele, man har brug for i, og samtidig er smuk nok til at man kan tage den med alle steder hen. Siden da har jeg købt flere ting fra brandet, og nu er jeg så heldig at Mette Rødtnes, damen bag, har haft tid til at lade sig interviewe om sit virke som designer. Læs med her:
Hvad ligger der til grund for din designvision?
Jeg arbejder i to parallelle spor. Det ene er meget pragmatisk. Jeg interesserer mig for tasken som en brugsgenstand, som skal være superfunktionel. Nærmest som et redskab. Den skal kunne opbevare de ting man bringer med sig på en god måde, og den skal være nem at bruge. Lommer skal f.eks. være nemme at åbne, enten med en magnet eller med en lynlås som glider let, og kan åbnes med én hånd, og den skal kunne bæres på forskellige måder, over skulderen eller på tværs over kroppen, hvis man cykler.
Det andet spor er mere uhåndgribeligt. Det handler om identitetfølelse og identitetsskabelse. Jeg synes det er interessant, hvordan en kvinde vælger en taske, som æstetisk understøtter hende i at være den hun ønsker at være. Udover at opfylde helt praktiske, daglige behov, er en taske også en slags ‘identitets-forstærker’. Hvis du går med et stofnet fra et undergrundsmærke i Berlin, fortæller du en særlig historie om dig selv, men hvis du skifter det ud med en eksklusiv håndtaske i krokodilleskind fra Paris bliver historien pludselig en helt anden. At vælge en taske du kan lide, er at vælge en taske som understøtter din identitet og fortæller omverdenen hvem du er. Overvejelser om identitetsfølelse optager mig meget. Det er det mest fascinerende aspekt af arbejdet som designer.
IMG_9033
Hvordan hænger dine kollektioner sammen, hvis du overhovedet arbejder i kollektioner?
Jeg tænker mere på det som historier. Ofte starter jeg med én lillebitte idé, som jeg udvikler til en enkelt taske. Med udgangspunkt i den taske sker der ofte det, at jeg får flere idéer og bevæger mig ud i flere retninger. Jeg udvikler andre tasker, punge eller pouches med udgangspunkt i den første taske og den første idé, og lader mig føre med af historien. Nogle gange vender jeg tilbage til en historie i sæsonen efter, og digter videre på den med nye modeller og flere styles. Så jeg abejder ikke på den måde i afsluttede kollektioner, men mere i historier, som kan blive ved med at udvikle sig.

 

 Hvordan bliver en taske til, fra idé, inspiration, til færdigt produkt.

Jeg får min inspiration fra mange forskellige steder. Det kan være en overordnet vision om en ny type taske, eller det kan være en lillebitte detalje, en farve eller en form, som jeg har set i et stykke tøj, arkitektur eller et møbel f.eks. Jeg har en meget legende tilgang til arbejdet, og i lang tid leger jeg bare med tegninger og papirmodeller. På et tidspunkt, når jeg føler at tingene begynder at samle sig til helheder, bliver jeg mere konkret, og så tegner jeg målfaste tegninger og laver alle de tekniske specifikationer. Så sender jeg hele molevitten til min producent, som så udvikler den første prototype i læder. Den første prototype sidder aldrig lige i skabet, og vi tager altid mindst en omgang mere, hvor jeg modificerer modellen og retter den til.  Når den så er helt rigtig, bestiller jeg færdige samples i flere farver, som vi så lancerer først på messer og sidenhen i butikkerne. Fra første idé til tasken ligger i butikken går der et år.

 

Hvem designer du til?
Mine designs er moderne på den måde, at de lægger sig op ad tendenser i tiden, men de har samtidigt et umiskendeligt klassisk og enkelt udtryk. Det betyder, at de kvinder der vælger mine ting, er kvinder som interesserer sig for hvad der sker i moden uden at hoppe på alle de nye trends. De vælger ting der holder over tid – ting som er lækre lige nu men også om et år eller to. Jeg bliver altid så glad, når jeg ser en kvinde med én af mine tasker, for det er altid super cool og lækre kvinder!
Hvad rummer fremtiden for dit brand?
Der er mange spændende ting i gang! Lige nu er jeg dybt optaget af at udvikle nye ‘historier’, som skal lanceres til næste forår, og det er altid en fantastisk process. Jeg kan næsten ikke holde ud at tænke på, at der er et helt år til, at jeg kan fortælle mere om det. Det er altid svært at holde det hemmeligt, men indtil videre er det hele meget skrøbeligt og under udvikling, så jeg må holde tæt indtil spiren har vokset sig lidt større.
På et mere forretningsmæssigt plan har vi udvidet vores organisation med en Commercial Director, som har til opgave at finde og drive agenter i nye markeder. Det er også meget spændende, og det har det været godt at kunne give sælgerkasketten videre til en anden, så jeg kan fokusere på at udvikle nye ting og på samarbejdet med vores producenter.
Ellis bag - pack
Hvilken taske er din egen favorit? 
Min yndlingstaske er Ellis bag, som er en meget anvendelig hverdagstaske. Den hænger på mig konstant lige for tiden! Når jeg ikke har brug for en stor taske tager jeg lillesøsteren Ellis clutch under armen.
Ellis clutch - pack
2 Comments
Previous Post
Next Post