Interview: Mød Alyson, international Skønhedspioner: “Mit arbejde med politik gav mig indsigt i, hvor vigtigt det er at have et klart budskab.”

Bare så der ikke hersker tvivl om det, så er dette indlæg ikke sponseret.For nyligt var jeg inviteret til et meget spændende pressemøde om nogle selvbruningsprodukter, jeg ikke har hørt om før. De tager blandt andet højde for de enzymer, der er i hudens overflade, på en måde, hvor man ikke bliver orange af at bruge dem. Et point er sikret dér! Vita Liberata hedder produkterne. Ud over at vi blev præsenteret for nye sager, kom Alyson Hogg, den irske virksomheds grundlægger og fortalte om sit arbejde og ikke mindst, glæden ved at bygge sin virksomhed op fra grunden. Derfor bad jeg om et interview – for hvor tit er det lige man møder en internationale skønhedspionér? Læs med her:

Som selvstændig iværksætter har du opbygget et skønhedsimperium. Hvordan startede du, og hvorfor interesserede du dig for skønhed?

Når jeg tænker tilbage, var alt, hvad jeg gjorde små skidt i retning af at starte min egen virksomhed. Mit arbejde i modebranchen gjorde mig opmærksom på effekten af et førstehåndsindtryk. Mit arbejde på tv gav mig indsigt i en verden af nyheder. Mit arbejde i et gæstehus på landet gav mig indsigt i, hvad der inspirerer og tænder folk, og hvordan selv få detaljer kan gøre en person glad. Desuden så jeg, hvor vigtigt det er at holde af det, man laver! Det lærte mig også, hvor svært det er at arbejde i servicebranchen. Mit arbejde med politik gav mig indsigt i, hvor vigtigt det er at have et klart budskab. Så mangler du blot en idé.

Imens jeg studerede ph.d. i filosofi, havde jeg et deltidsjob, hvor jeg solgte kosttilskud for at tjene nogle ekstra penge. Det var her, jeg fik idéen til multi purpose skincare, altså skønhedsprodukter med mere end én effekt, og til at starte en forretning. Jeg troede, at forretningslivet ville være mindre stressende end at tage en ph.d., men jeg tog fejl!

021115--016

Hvordan og hvorfor flyttede du din forretning til selvbruner og solcreme?

Efter at have udviklet gode hudplejeprodukter, spurgte min meget blege assistent mig en dag, om jeg ikke ville arbejde med selvbruner. For at gøre det ’rigtigt’. I starten var jeg tilbageholdende, fordi jeg syntes, at selvbruner var klistret, ujævnt og unaturligt! Men jeg indså, at der var et behov for selvbruner af høj kvalitet, som kunne indgå i og supplere travle kvinders hudplejerutine. Jeg oplevede, at den fremherskende holdning til selvbruner var, at det var kunstigt, ubehageligt og parfumeret. Men nu behøver kvinder ikke længere at finde sig i det. Nu kan de nyde hudplejeprodukter af høj kvalitet, som samtidig farver huden. Dette gør det muligt for kvinder at vælge den naturlige, solkyssede og jævne hudtone som Vita Liberata sunless selvbruner produkter tilbyder.

 

Du bor i Irland, men har hele verden som arbejdsplads. Hvordan fandt du mod og perspektiv til at være international i så stort et omfang?

Store visioner og dybe detaljer. Det er, hvad en voksende virksomhed er bygget på. Specielt i detailhandel. Det er meget vigtigt at have et klart billede af, hvordan din virksomhed vil være om fem år og dermed udarbejde detaljerne for at nå dertil. Pengene, produktion og logistik, medarbejderne og kommunikationen. Alt sammen. Og vigtigst af alt, glem ikke at have det sjovt undervejs. Humor vil bære dig meget langt, når alting ser ud til at gå galt. Og forvent forandring. Vær fleksibel. Grib mulighederne og løb med dem!

Hvad har været de sværeste udfordringer ved at opbygge din virksomhed?

I første omgang, forretningsindsigt. Jeg havde ingen, overhovedet! Jeg havde aldrig set en forretningsplan, eller skrevet en. Jeg vidste intet om fabriksproduktion, logistik eller salg. Jeg var nødt til at lære det hele fra bunden! Det lykkedes med sund fornuft, men havde jeg vidst, hvad jeg ved nu, ville det havde været meget mere ligetil. Derudover havde jeg heller ingen idé om, hvor lang tid det ville tage, og derfor heller ingen fornemmelse for, hvor meget det ville koste (som viste sig at være meget!) at starte og udvikle en FMCG virksomhed. Det skabte alle mulige pengeproblemer i virkelig lang tid.

 

Hvilke råd vil du give videre til en kvinde med en forretningsidé og med viljen til at gennemføre den?

Det værste, der kan ske, er, at du vil blive afvist, eller at din idé ikke vil tage fart. Det er okay. Du vil lære af erfaringerne, og være mere succesfuld næste gang. Jeg har hørt, at mænd søger arbejde og forfremmelse, når de er 30% klar, mens kvinder venter, indtil de er 80% klar. Lad være med at vente. Tag chancen. Frygten for at fejle er unødvendig. Det er læringen, der er vigtig. Det fører til vækst. Og kvinder er virkelig dygtige til at skabe vækst!

 

Hvordan ser du din virksomhed udvikle sig i fremtiden?

Så længe kunder søger kvalitet, kræver mere naturlige formuleringer og bliver mere bevidste om, hvad det betyder, vil vores forretning fortsat vokse. Inden for de næste tre år vil vi sælge i alle større forhandlere globalt på tværs af både premium kanaler og masstige (luksus for alle, red.). Vi vil være det første valg af selvbruner i alle engelsktalende lande og i de fleste ikke-engelsk talende lande. Vores banebrydende teknologier vil fordoble produktkategoriens succes til cirka 20%, mens vi vil bruge de samme teknologier i almindelig hudpleje. Det vil bringe vores brands og fantastiske produkter ud til et meget bredere publikum.

SELF TANNING FACE SERUM FINAL

0 Comments
Previous Post
Next Post