Interview: Hvordan hænger mode og kunst sammen? (Og særlige billeder fra Gannis show)

Ganni_2

Mode ER kunst. Og originalerne er nogle gange så særlige at man kan blive lykkelig helt ned i maven over dem.  Og selvom modellerne er yngre, slankere og smukkere end mange, så ville de færreste kunne klare sig uden et team af penselsvingende hyperproffessionelle. Dem leverede L’Oréal Paris, og til at dokumentere den fashionable begivenhed havde virksomheden bedt Mette Boesgaard om at at sidde med backstage og tegne. Mette er illustrator og ét af de helt særlige mennesker, som kan fange ting, øjeblikke og stemninger og forevige dem med pen og papir, og jeg har ganske ekstraordinært fået lov til at vise jer de smukke tegninger. For at forstå, hvad mode og kunst har med hinanden at gøre, og hvorfor en stor virksomhed som L’Oréal Paris er interesseret i den sammenhæng har jeg bedt L’Oréal Paris PRmanager Sine Gerstenberg (som blogger hård, blødt og med svirp lige her) svare på et par spørgsmål:

 

 Hvordan hænger mode og kunst sammen, set fra din og L’Oréals position?

De er to størrelser, der følges ad, gensidigt inspirerer og indimellem kæmper sig ind på hinandens territorium. Jeg tror ikke, man kan forholde sig til mode uden at have en vis forståelse for kunsthistorien; og kunsten forholder sig altid til den samtid, som moden får lov til at klæde på. Set fra det perspektiv er makeup et fint bindeled mellem de to. Ansigtet bliver det lærred, der skal fange essensen af designerens sensibilitet – og makeup artisten er den kunstner, der skal fortolke og formidle det ønskede udtryk.

Hvordan kan det være modeugen er vigtig for jer?

Modeugen er vigtig for L’Oréal Paris, fordi det er her, vi viser, hvad vores produkter kan skabe af magi – særligt når det kommer i hænderne på så dygtige kvinder som Anne Staunsager og hendes drømmehold af Danmarks dygtigste makeup artister. Vi gør meget ud af vores samarbejder med designerne. Vi vil gerne forstå deres ide og inspiration, og så give det et ekstra touch. Samtidig er modeugen det udstillingsvindue, der måske kan presse de sikre danske damer til at prøve nye looks og udforske nye sider af deres udseende.
Vi laver altid looks, der kan genskabes derhjemme – og tones op eller ned afhængig af mod, alder og anledning. Jeg er personligt helt vild med det look, vi lavede til Lala Berlin med ren lysende hud og en markant pink mund. Vi er mange kvinder, der er lidt bange for læbestift, men dette look tror jeg kunne lokke mange ud i en farvet mund. Hos Ganni så pigerne ud, som vi alle drømmer om: sund, frisk hud, blød contouring og kysseklare læber. Og hos Lovechild var øjnene i fokus, med smukke vipper og gyldne øjenlåg tilsat en fin detalje, der løftede looket fra yndigt til interessant: en koboltblå liner på den våde kant under øjet. Klædeligt og cool – præcis som kollektionen.

Er der nogen der fører på trendfronten: Moden eller makeuppen?

Nu får jeg helt sikkert ørene i maskinen hos modefolket, men på mange måder synes jeg, at det er makeuppen, der har været mest ‘directional’ de seneste sæsoner. Dels har vi set et uforligneligt mod med fx ansigts udsmykning, ansigtsmaling og deciderede masker hos blandt andre Givenchy. Dels har skønhedsartisterne længe før mode-mafiaen talt om vigtigheden af at vælge looks, der klæder din stil, din alder, dine personlige fortrin frem for hovedløst at følge trends. At turde stå ved sig selv, er en megatrend, som vi (ironisk nok) har set slå igennem først i skønhedsverdenen gennem ‘nude trenden’ (at vi skal bruge makeup, der skaber illusionen om, at vi ikke bruger makeup), ‘done undone’ (at vi bevidst tilstræber et skødesløst udtryk) og ‘decade makeup’ (at vi vælger et årti at identificere os med, når vi lægger vores makeup og dermed illustrerer at vi er Rockabilly-chick med Amy Winehouse øjne, 50’er hausfrau med rød mund og hvid hud eller 90’er grunge med en ’smudgy eyeliner’)

Hvorfor tror du, at vi elsker illustrationer i en mere og mere digitaliseret verden?

Illustrationer epitomiserer nogle af de ting, vi savner mest i vores liv: autenticitet, originalitet og tid. Man kan ikke illustrere hurtigt. Det kræver at du er opmærksom, trænet og har en form for visuelt ‘gehør’. Med en smartphone er vi alle fotografer – men en pensel gør ikke os alle til kunstnere. Vi har samarbejdet med dygtige Mette Boesgaard i flere sæsoner nu, og hun er en sand original. Hun har en helt særlig fornemmelse for æstetik og en evne til at kondensere mange indtryk og momenter i et enkelt billede. Derudover forstår hun i den grad makeuppens formsprog – at vi med makeup ikke bare maler men faktisk modelerer et ansigt. Og så tør hun lege med vores udtryk, så hun både bruger L’Oréal Paris produkter til at male med eller sætter dem ind som virkelighedstro elementer i et drømmende skønhedsunivers.

Ganni_1

Ganni_3

2 Comments
Previous Post
Next Post