(The Baand) Bæredygtighed & Kreativitet: Kvinder der tør.

IMG_0728

IMG_0743

IMG_0748

Jeg har det jo lidt sådan, at der ikke altid er nok lys på de seje damer, der tør og gør. Så derfor prøver jeg at gøre plads her på bloggen. Her er to af dem: Julie & Stine – de dygtige, modige og kreative damer bag The Baand. Som du måske har opdaget er The Baand et af mine yndlingsbrands. Jeg har fire-fem af deres toppe, og jeg bor i dem. Her taler vi nemlig bæredygtighed der møder design, og derfor har jeg bedt de to om at fortælle om deres tanker, overvejelser og fremtidsplaner for brandet:

Så lad os begynde ved begyndelsen: The Baand er et tøjmærke, der producerer økologisk og bæredygtigt.

Hvad betyder økologisk og bæredygtig produktion helt præcist?

Det betyder selvfølgelig, at alt det bomuld, vi benytter os af er økologisk dyrket. Vi får vores bomuld fra Peru, hvor vi har et tæt samarbejde med to kvinder, som sørger for at tjekke forholdene får de arbejdende og sikre, at bomulden er økologisk og super kvalitet. Vi benytter Pimabomuld som er en af de bedste bomuldskvaliteter, da det indeholder lange fibre. Brugen af Pimabomuld sikrer en vis kvalitet i vores tøj, som gør, at det holder længere. Her kommer bæredygtigheden også ind i billedet, da den gode kvalitet betyder, at man ikke behøver at udskifte sin basisgarderobe så ofte. Vores afdæmpede farver gør desuden også, at t-shirten ikke kommer til at se forvasket ud.

Hvordan afstemmer I modegraden/designet i forhold til principperne?

Vi overholder principperne så vidt, det er muligt, men en vigtig faktor her er også, at vi leverer basistøj, hvilket er lettere at gøre bæredygtigt. Vi føler ikke, at vi går på kompromis med graden af mode for at producere bæredygtigt og økologisk.

Hvad kommer først?

Vi vægter bæredygtighed og mode lige højt. Igen med det grundlag, at vores basisvarer er nemme at producere, både bæredygtigt og økologisk.

Hvordan grundlagde I jeres brand og hvorfor?

Vi havde et andet mærke forinden The Baand, men grundet krisen var der ikke så meget salg i det. Vi kontaktede derfor en konsulent, som foreslog, at vi begyndte at fokusere på bæredygtighed og satse på kun at producere t-shirt/jersey, som var vores styrke i det gamle mærke. Desuden blev vi inviteret til Peru, hvor vi opdagede den gode kvalitet af bomuld og så dermed muligheder for at lave nogle fantastisk lækre t-shirts. På baggrund af alt dette opstod The Baand.

Hvorfor navnet The Baand?

Det er egentlig meget simpelt: i alle vores t-shirts sidder der et lille sort bånd og på gammel dansk staves det Baand. Derudover havde vi i tidligere kollektioner en grafiker, som tegnede små figurer til vores t-shirts. Herudfra udviklede der sig så en historie om, at disse små figurer spillede i et band – The Baand.

Hvad er jeres ambitioner?

Vi vil gerne udvide til flere lande og vi er ved at få samarbejde med Tyskland og Holland op at køre. Ydermere satser vi på at kunne udbrede mærket til resten af Norden. Vi har også en ambition om at blive de bæredygtige butikkers foretrukne basismærke, så vi kommer ud i så mange buktikker som muligt. Målet er altså ikke få sin egen butik. The Baand har den filosofi at være basis, der passer til alt.

SEJT, ikk?!IMG_0740IMG_0730 IMG_0732

5 Comments
Previous Post
Next Post