Twins, anyone?

Julia Lahme 7 aug 2010

Så er der lykkeligt nyt fra Kongehuset igen, og ja, jeg ved godt at de færreste af Jer er enige med mig i den betragtning, men lige netop det hus, hænger mig langt ud af halsen. Ja, de er sikkert søde, rare, dejlige, kulturelle mennesker, og det er da også skønt for dem at de er så priviligerede som de er. Tillykke med graviditeten til Mary, og tillykke med at hun har adgang til så megen hjælp nu, hvor hun skal nå så meget.

Fire børn med ganske få år imellem er ikke enhver familie forundt – hverken på den ene eller den anden måde, og det er skønt for den absolutte overklassefamilie, at de har mulighed for at nyde det.

En kommentator sagde, at Kongehuset jo er trendsættende på mange måder, og at nu stiger antallet af mange-børnsfamilierne nok… Jeg er sikker på at mange af os ville ønske os flere børn end de gængse 1,8 (eller er den mon efterhånden oppe på 2,1?) hvis vi havde de samme muligheder. Og nej, jeg er ikke misundelig. Jeg ville ikke bytte mit liv for hendes / deres, men jeg vil gerne slå et hårdt slag for at prinsesser ikke er forbilleder vi kan bruge til særligt meget.

31 Kommentarer »

  1. Har engang forklaret kongehuset til en amerikaner som vores daytime soap opera – vores Days of Our Lives.
    En føljeton vi for evigt kan følge med i – et show vi bliver underholdt af. Og så ikke meget mere end det.

    Jeg ELSKER at se kjoler til deres fester og gætte med på navne til (alle deres snart mange) børn. Lidt ligesom jeg elsker sæsonstart på NCIS.

    Og jeg ELSKER at bo i et land, hvor de shopper på Strøget, og vi kan komme næsten helt hen og kigge ind ad vinduet. (Ligesom jeg elsker at bo i et land, hvor vi kan komme tæt på Christiansborg.)

    På den måde, synes jeg, at de siger noget om det at være dansk.

    Men som rollemodeller for os helt almindelige mennesker? Nej tak.

    kh
    Puk

    Kommentar by Puk Degnegaard — 7. august 2010 @ 14:23
  2. [...] august 2010 af Puk Degnegaard Ansporet af den altid underholdende Julia Lahmes blogindlæg kom jeg til at tænke en tanke eller to om det her med Kongehuset som trendsætter for den moderne [...]

    Pingback by Storfamilie « My life on a plate — 7. august 2010 @ 15:05
  3. [...] af den altid underholdende Julia Lahmes blogindlæg kom jeg til at tænke en tanke eller to om det her med Kongehuset som trendsætter for den moderne [...]

    Pingback by Storfamilie | Get Real - Puk Degnegaard — 7. august 2010 @ 15:07
  4. Hørt… de er sgu heller ikke min kop te – men problemet er jo, at hun (læs: Mary) bliver brugt som rollemodel – og det er jo ikke rigtig formålstjenligt for almindelige mennesker med almindelige vilkår… Hørt hørt…

    Kommentar by Cecilia — 7. august 2010 @ 15:42
  5. Jeg er fuldstændig enig med dig Julia.

    Kommentar by Cathrine — 7. august 2010 @ 16:12
  6. Jeg er stolt af vores monarki. Men rollemodeller for almindelige mennesker bliver de aldrig. Men da godt for parret at de skal have børn igen …

    Kommentar by Monica — 7. august 2010 @ 16:45
  7. Kære Julia! Du har skrevet mine tanker ned idag..jeg ville elske flere børn, men må sande jeg ikke ville ha overskuddet til at være den mor jeg vil være hvis jeg fik flere end den flæskesteg på 5 jeg allerede har. Jeg ser hende som hende den stylede m alle de fede sko, men til forskel fradig bliver jeg faktisk jaloux…på skoene og den hjælp der bærer hende…( hvor svært kan det være m personlig træner, lækker mad, hushjælp osv???) så jeg vedkender mig…jeg er jaloux og kan derudover ikke rigtigt placere dem , men bytte…nope egenligt ikke:-) kh Anna

    Kommentar by Anna Gjerluf Nielsen — 7. august 2010 @ 17:06
  8. Trendsættere? Tja, tvillingetrenden hoppede jeg så med på allerede for et års tid siden ;-)

    Rollemodeller? Måske for overklassen, men ikke for os almindelige dødelige. Alligevel kan jeg nu godt lide dem!

    Kommentar by Grønlandsposten — 7. august 2010 @ 17:16
  9. Jeg er SÅ enig. Det er jo dejligt for dem, men for resten af os dødelige – og måske især os, der bliver ramt af beskæringen af børnepengene – så er det ikke så ligetil at få de børn, vi måske kunne have lyst til. Dækningen af dem i pressen er sgu til at brække sig over rent ud sagt.

    Kommentar by Lovis — 7. august 2010 @ 19:44
  10. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvem der tjener som rollemodeller, ellers i Danmark. Jeg spørger såmænd bare, fordi jeg bor i udlandet på syvende år og er kommet lidt langt væk fra det. Og så fordi, der i andre lande jo er andre mål, end dem der nødvendigvis er for unge kvinder i Danmark.

    Hilsen Line

    Kommentar by Line — 7. august 2010 @ 20:01
  11. PS: Synes i øvrigt det er vigtigt at vinkle aversionen mod kongehuset som rollermodeller hen mod medierne. Måske lyder det lidt søgt, men et eller andet sted tror jeg da bare, at den kære Mary forelskede sig i en vis unghane, der viste sig at være… you know… I USA er rollemodellerne lidt mere Paris Hilton. Derfor jeg spørger, hvad et godt alternativ kunne være…

    Kommentar by Line — 7. august 2010 @ 20:03
  12. Hej – hvor er jeg enig i din betragtning. De kongelige er sikkert flinke, rare og gode mod både dyr og børn (og deres undersåtter) – men næppe rollemodeller. Mange omtaler dem som trendsættende, lidt pudsigt at en konstruktion som er en ren anakronisme kan være trendsættende. I et modene demokrati som vores er det mærkeligt, at der stadig findes jobs, som man alene kan bestride, hvis man er født til det.

    Kommentar by Katja — 7. august 2010 @ 20:47
  13. JA ja Julia du skrev selv at nu ville du holde op med at være så “pæn” og sige din mening som den er – men en ting har du aldrig lagt skjul på og det er din ofragt for monarkiet :-)
    Jeg tror da ikke der er mange som føler de skal leve op til Mary eller nogle andre i kongehuset for den sags skyld, men derfor kan man godt være rollemodel alligevel. Ved at være protektor for forskellige organisationer er man jo en slaga ambasadør og derved måske også rollemodel for nogle.
    Jeg forstår ikke helt din foragt, der er så mange kendte og rige mennesker som lever priviligerede liv – det er jo kun pressen som hyper en stemning op – Mary står da ikke og tuder over hvor hårdt det er ??
    Nå, men det var min mening, elsker at læse din blog, men blev bare lidt træt af din gamle kæphest :-)

    Kommentar by Caroline — 7. august 2010 @ 20:56
  14. Køber den ikke. Det er fantastisk kun at have ét enkelt barn :D

    Kommentar by betthina — 7. august 2010 @ 21:27
  15. Principielt er jeg enig med dig…man kan ikke bruge kongehuset som rollemodeller, i forhold til almindelige familier…men som branding af DK i udlandet er de sikkert fortræffelige…jeg kan nu alligevel godt glæde mig på deres vegne!

    Kommentar by KirstenK — 7. august 2010 @ 22:43
  16. Hmmm….jeg har sådan lidt blandede følelser ift kongehuset i det hele taget OG den her forestående tvillingeforøgelse…

    Jeg kunne ejheller tænke mig at være i deres sted. Og jeg synes de fleste af medlemmerne er udemærkede ambasadører, branding for DK osv, som der nævnes af flere ovenover…

    Og jeg under dem både de dejlige unger og al hjælpen osv. MEN er jeg misundelig? Øh, ja. Lidt. Indrømmet. Ikke på den der måde: “Æv, det må du ikke få/have!” Men den der: “AJ, det gad jeg også godt have!” Altså 4 børn, masser af hjælp og penge. Helt ærligt, det gad jeg godt. Men igen, jeg kan også komme til at misunde førtidspensionister – ikke for deres økonomi – men bare fordi de ikke behøver arbejde.

    Grønne knus….;-)

    Kommentar by FruGosch — 7. august 2010 @ 23:52
  17. For mig skriger det til himlen at vi i et moderne? samfund, stadig har et kongedømme – en institution, hvor man fødes til at være mere værd end os andre, øv, det sgu forældet, og at man så samtidig skal høre om hvilket forbillede Mary skulle være for andre mødre, øøhh, det sgu for dumt! Nej, fedt for dem at de skal have tvillinger, men at det skulle anspore andre til at mangfoldiggøre sig, nej, det tror jeg sgu ikke på, for fire børn er noget anderledes, når du har apanage og barnepiger, end når du har SU og terminer til banken… Jeg deler sådan set forargelsen, Julia, for jeg synes også at det er så nedladende at sætte lighedstegn mellem hendes vilkår som mor og så dem, vi andre lever under. Godt brølt, løve!

    Kommentar by Jela — 8. august 2010 @ 08:37
  18. HØRT! Det er belastende at høre pressens opblæsning af klonprinsesserne som mødre!
    Men jeg synes at de gør et godt job som repræsentanter for vores land. Men at høre hvor forrygende de klarer at være mødre, giver jeg ikke meget for.
    Jeg ville supergerne se dem stå i ulvetimen med ungerne og skulle lave mad – uden hjælp!

    Men på den anden side, så vil jeg nok lidt stolt over at vi får tvillingeprinser/prinsesser! (Er de enæggede eller tveæggede?) Det er da lidt sjovt!

    Jeg er atter i gang med at læse din bog “Hvor lagde jeg babyen?”. Hvor er den dog stadig forrygende god, lige til at tude over – enten af medfølelse eller af grin ;-) Men jeg er nu også gået hen og er blevet en grådlabil gravid kvinde igen…. Og håber ikke at det bliver tvillinger… puha… det ville være en hård omgang! Jeg skal jo trods alt som regel stå med ungerne alene i ulvetimen….

    Tak endnu engang for din forrygende bog!

    Kommentar by Linda — 8. august 2010 @ 10:52
  19. Tusind tak for Jeres kommentarer, og jaja, det er en kæphest, og derfor bliver den luftet ind i mellem. Måske er det også medierne, der blæser det hele ud af proportioner, men det er jo stadig os, der køber de medier. Lige meget hvad, så vil jeg tusind gange hellere have en kvinde, med karriere, børn, helt almindelig vilkår og trang økonomi som forbillede i mit liv, end en (nok så venlig) prinsesse.

    Kommentar by Julia — 8. august 2010 @ 14:05
  20. Så er Julia Lahme lissom back in da house ;-)

    Kunne ikke være mere enig, by the way.

    Hilsen Anne Lotte

    Kommentar by Anne Lotte — 8. august 2010 @ 15:31
  21. Hmm, forstår ikke helt den der foragt. First of all, så skriver medierne jo kun det der sælger – altså må der være mange der gerne vil se og høre om Mary. Second, så har Mary jo ikke “som sådan” valgt det liv. Misundelsesværdigt? Altså jeg ville personligt takke ja tak til barnepiger, hushjælp og tjenestefolk – men hvis prisen var at jeg konstant skulle være til offentlig diskussion, skue og bedømmelse – og at alle og enhver kunne ytre deres mening om mig, ville jeg sgu godt nok takke nej. Jeg tror rent faktisk også at Mary til tider ville ønske hun havde et valg.
    Jeg er ikke specielt royal, men jeg synes generelt ikke det er særligt rart at møde fordømmende mennesker på min vej.

    Jeg synes på ingen måde at Mary (eller nogen anden) er forbillede for hvordan jeg skal udfylde min moderrolle eller andre roller – og jeg føler bestemt heller ikke at andre sammenligner mig med hende…det ville da være helt sygt?! :) Gør folk virkelig det med nogen?
    Jeg er enlig mor, fuldtidsstuderende på CBS med fuldtidsarbejde, ingen Gucci-ting i skabet og ikke så mange frisørbesøg som Mary….jeg har ikke nogen rollemodel, jeg kigger på min søn – mærker efter i mit hjerte og hvis alt føles rigtigt er jeg sgu nok nogenlunde på rette vej :)

    ….tak for indlægget, super fed diskussion og tid til eftertanke. Og skønt at have dig hjemme fra ferie, du var længe ventet!

    Kommentar by Charotte — 8. august 2010 @ 16:15
  22. Selvom jeg kommer ind lidt sent her: Vidste jeg kunne stole på, at der på din blog var plads til den vinkel. Jeg er også så træt af, at kongehuset på en eller anden skør måde altid bliver et sammenligningsgrundlag. Jeg vil IKKE sammenlignes med prinsesser, tak!!!

    Tak, Julia ;-) Dejligt med lidt luft.
    Kh fra en gravid…

    Kommentar by HeidiBF — 8. august 2010 @ 16:20
  23. ..jeg bliver nødt til lige at spørge: hvem er det der sammenligner nogen af jer med Mary? Eller hvem er det der sammenligner sig selv med hende? Jeg kender ikke – og har aldrig hørt om nogen der sammenligner deres eller andres liv og hverdag med hendes…i bund og grund så fatter jeg faktisk ikke “problemet”. Og når jeg tænker over det, ville jeg også synes det var et problem hvis Mary blev betraget som rollemodel for os almindeligt dødelige….men sådan oplever jeg det bare slet ikke. Er det ikke det enkelte menneske der vælger sin rollemodel? Det er vel ikke noget en eller anden kendis eller lignende kan blive udnævnt til?

    Kommentar by Charlotte — 8. august 2010 @ 16:38
  24. God pointe med rollemodel man selv vælger. Jeg vil bare sige, at jeg oplever faktisk, at der godt liiiiige kan falde en sammenlignende kommentar, hvis man er så heldig fx. at blive gift næsten samtidig som kongelige eller gravid samtidig med. Det synes jeg bare helt ærligt er irriterende, selvom det selvfølgelig ikke er noget stort problem.

    Kommentar by HeidiBF — 8. august 2010 @ 19:15
  25. Er Mary ikke bare et glansbillede på linje med Paradise-babes og X-factor-stjerner? Alt det ikke-lækre er klippet væk, eller bliver brugt når det passer medierne.

    Og hvor må det – et eller sted – være underligt at være andres samtaleemne. Nu skal de så have tvillinger. Spændende! Så har vi noget at tale om igen… Jeg tænkte “Godt det ikke er mig!”. Men jeg er jo også bare mor til 2 helt almindelige, ualmindelig krævende, børn, og ikke noget glansbillede.

    Kommentar by Birgitte N. — 8. august 2010 @ 19:34
  26. Jeg tænker bare to flere på luksus-overførselsindkomst – hvornår stopper festen mon?

    Kommentar by Rikke — 8. august 2010 @ 20:32
  27. Jeg kunne ikke være mere enig.. Hvis vi nogensinde skulle stemme….

    Kommentar by Britta — 8. august 2010 @ 21:22
  28. @Charlotte – Det er da i høj grad medierne, der gør Mary til rollemodel Var det ikke sidste år, at Alt for Damerne (!) gav Mary prisen for årets kvinde, fordi de synes, hun var/et et godt forbillede for moderne kvinder? Rimeligt ironisk, når damen vel nok er den i Danmark, der har giftet sig til det hele. Ikke lige en rollemodel for moderne kvinder IMO. Og så bliver hun jo ofte nævnt som modeicon (mon ikke hendes tøjbudget hjælper en hel del), og jeg har sågar set en fødselslæge plædere for, at hun skulle være en rollemodel for gravide og fødende!

    Kommentar by Lovis — 9. august 2010 @ 11:00
  29. Jeg ser nu Kongehuset også som “business” altså noget som hjælper at brande Danmark. Det synes jeg de gør ret godt! Tror ikke at der er særlig mange som ser hende (Mary) som forbillede men hvis hun har nogle lækre Laboutins eller nye øreringe på så vil mange af os være interesseret i netop de brands hun har haft på eller rørt ved. Hun har sit niche område, at brande dansk mode og det gør hun med success!

    Kommentar by Kristi — 9. august 2010 @ 12:36
  30. Tænker nu også mest, at de “bare” er kongelige. Har aldrig set dem som rollemodeller eller mennesker, der har indflydelse på, hvordan jeg lever mit liv.

    Ren underholdning og branding af DK og vel – ja – nærmest lidt synd.

    Jeg er meget uenig i, at de kan presse andre mødre til at tænke, at de ikke er gode nok eller andet.

    Og tillykke til dem, fordi de har hjælp til deres børn. Man kan jo både tænke, at det må være fedt eller at de går glip af noget.

    Det fylder absolut intet andet for mig, end at de er meget søde (læs: smukke) at se på and so be it.

    Kommentar by Lykke Møller Kristensen — 9. august 2010 @ 12:53
  31. ha ha, indrømmet min første tanke var, bare det var mig der kunne få alle de børn. Så kom virkeligheden til mig. Du kan få dem kvinde( hvis du skynder dig ), men du orker det ikke :-)
    Kh Annette

    Kommentar by 360 grader rundt om kræft — 11. august 2010 @ 08:52

RSS feed til kommentarer til dette indlæg. TrackBack URI

Skriv en kommentar

Julia Lahme // Copyright Julia Lahme 2010 - all rights reserved. // Design by minimega