GÆSTEBLOGGER #6: HENRIETTE WEBER

Tillykke allesammen. I dag er det Ada Lovelace-dag, som Christiane fortalte os om for nyligt, og det er simpelthen i dag vi kipper flaget for kvinder der gør en forskel i cyberspace. Og derfor er det mig en stor ære at præsentere en af netop disse kvinder som dagens gæsteblogger:

Henriette Weber:

Da jeg startede ud med at blogge tilbage i 2004 var der ikke mange kvinder på dansk jord der havde kastet sig ud i bloggen – hverken som en personlig dagbog eller som en del af deres forretning. Man kan vidst rolig sige at det har ændret sig en del siden… Idag har jeg min personlige blog på henrietteweber.com og min virksomhedsblog på toothlesstiger.com en blog på amino om sociale medier og en blog på erhvervsbladet om business unusual, derudover driver jeg også bloggen Eeze.dk der ligger lidt stille lige pt samt jeg har en facebook side for min bog return on involvement der virker som videoblog.

Samfundet er gået fra en døende industriel revolution (ja bare rolig, den er overstået nu) hvor vores nyvundne frihed til andet end arbejde, blev brugt til tv-kigning i 30 år  – og nu til et aktivt mediebillede som virksomheder i mine øjne bliver nødt til at være med i, fordi det kommer til at have en gennemtrængne kraft i den nye menneske-drevne økonomi som jeg personligt ser, dag for dag, er noget vi allerede er igang med at skabe. Og bloggen er et centralt værktøj i business idag (eller det jeg personligt kalder for “business unusual”). Nok business nørderi. Det var mere bare for at give jer mit verdensbillede.

Hvad kan man bruge bloggen til ? Jamen det jeg tror at mange undervurderer er at det er et totalt blankt stykke kontinuerligt papir. Hvis man lave business på internettet som en del af ens forretning så er en blog en priceless investering, Fordi at den er rigtig god til at generere indhold til at støtte op om din identitet og dit online brand (hvad det så end er). Og netop fordi at bloggen er et blankt stykke kontinuerligt papir, så er det nok også et af de mest kreative online værktøjer derude. Så kan man udvikle på bloggen og blive ved med at komme med gode artikler og lister og alt muligt andet – ellers kan man lade det ligge og skrive en gang om måneden, ikke tage værktøjet seriøst og lidt udefra signalere dødt brand (eller frygt for et blankt stykke papir.

Og bloggen er et af omdrejningspunkterne i social web. Fordi at den er reflekterende og alt muligt andet der ikke kan stå i en facebook status opdatering – eller i en twitter besked, og den viser mere dybde af en person, fordi der alt andet lige kommer en del holdninger igennem som der viser ens point-of-view og hvem man er  -råt for usødet. Der er mange der siger at bloggens død er nær, men det tror jeg ikke på, fordi det er det værktøj med de fleste holdninger og det med den største personlighed – aka. det er det værktøj der er det bedste til at vise hvor stort et rockband man er som virksomhed (link til: http://www.toothlesstigerpress.com/rockbandsdk) og hvor substansfuld man er (substans bliver generet af authencitet, troværdighed og bemærkelsesværdighed), og det er bare så vigtigt fordi så kan man bedre danne sig et indtryk af en person online, fordi man ikke nødvendigvis render ind i de folk man kender fra blogosfæren hver dag.

Men blogging og sociale medier er nogen af de mest selviscenesættende værktøjer vi nogensinde har set – derfor er substansen og “practice as you preach” også så fantastisk vigtig. Det får folk til at tage stilling til dig som virksomhed eller person – og hvornår har vi nogensinde før kunne sige at man rent faktisk har sin helt egen medievirksomhed stillet til rådighed? Det har vi altså nu. Du kan have din egen “avis” du kan have dit eget “radioshow” og du kan have din egen “tv-kanal” og du kan publisere dine egne ting (jeg har udgivet min egen bog blandt andet) – og alle de værktøjer de går så godt sammen. Hvis jeg var et forlag eller en avis ville jeg godt nok tage en anden approach for at omfavne disse ting. For hvad kan de snart tilbyde os mere ?.

Mit råd herfra er : the sky is the limit… nå ja og screw the gatekeepers. De passer på noget som efterhånden er blevet overhalet. Og mens de klamrer sig til deres forretningsmodeller og deres sivstrå – Så er det kollektive samfund ved at transformere sig til en menneskedreven økonomi. Så get with the programme, hellere før end siden..”

3 Comments
Previous Post
Next Post