I København er vi strejkeramte i dag fordi pædagagogerne siger NEJ! til flere nedskæringer. Når jeg ser, læser og hører, hvordan hverdagen er for dem i vuggestuer og institutioner må jeg da også være helt ærlig at sige, at det er svært at fatte hvordan de holder til det. Og at det er svært at forstå, at eksperternes (altså pædagogernes) råben vagt i gevær er blevet overhørt igen og igen. Og hvordan kan det babyboom lige komme bag på Københavns kommune? Er dét ikke mærkeligt? De vil gerne have flere børnefamilier i København, og når vi så kommer, jamen så bliver politikerne helt forskrækkede…




14 kommentarer
1 Jela — 10. november 2009 kl. 13:40
Ja, det er beskæmmende hvordan vilkårene på vores børns “arbejdspladser” har så lidt politisk gennemslagskraft, for når det er elendige arbejdsvilkår for pædagogerne, hvad er det så ikke for vores børn?? Jeg bor på Vestegnen, så vi har ingen strejke i min søns vuggestue, der har vi så til gengæld H1N1, yaks :-/
2 Rakel — 10. november 2009 kl. 13:40
Ja og jeg tænker, at det er virkeligt vigtigt at vi forældre tager det her alvorligt… For vores børns skyld!! Vi mærker bestemt også nedskæringer og besparelser på pasnings og skoleområdet her i jylland, og det er IKKE rimelige forhold vi tilbydes.. Arbejder selv på en folkeskole hvor vi i år er skåret over 2/3 i støtten og timer til vores børn med særlige problemer, og det på trods af at vi i år har et langt højere antal af de børn end de foregående år. Man kan bare ikke give de børn et ordentligt skoletilbud under de forudsætninger der bydes os! Min egen datter går i en midlertidig børnehave der er oprettet fordi det netop kom bag på (???) politikerne at der var så mange børn og den ene af byens to børnehaver reelt ikke var egnet til at passe så mange børn som det var tilfældet.. I vores by har 50 % af alle dagplejere pt 5 børn. Det 5. barn er i overbelægning, da de normalt kører med 4 faste børn pr dagplejer (I har 3 faste i KBH pr dagplejer, så vidt jeg ved??), samtidigt har vi ingen vuggestue, (selvom det af mange ønskes!) da det anses som værende en økonomisk dårligere løsning.. Jeg bliver SÅ harm, synes bare ikke det er iorden!
Håber virkeligt at folk vil stemme til en anden side både ved kommunal valget, og når vi engang forhåbentligt kan lægge op til at få en ny regering. jeg vil til enhver tid hellere betale en høj skat mod forsikring om at vores børn, sundheden og det sociale netværk er i top. Og det er det bare IKKE nu!
(så er det sagt!! …)
3 Jela — 10. november 2009 kl. 13:55
High five til Rakel for det med skatten!! Er MEGET enig
4 mette b — 10. november 2009 kl. 13:58
Enig!
5 Tina Kristine — 10. november 2009 kl. 14:31
Ja jeg kan godt forstå de siger NEJ langt om længe, men igen er det osse forældre der kommer i klemme med manglende pasning og derfor må blive hjemme fra job…. Det er sku så surt, at en kommune kan være så uforudseende…
6 Mette Louise — 10. november 2009 kl. 14:33
Mio aussi!
H-Ø-R-T, Rakel!
7 Lotte B — 10. november 2009 kl. 14:33
Forstår bestemt heller ikke at babyboom’et kommer bag på Københavns kommune – for – jah – 5 år i træk (eller noget i den retning).
Måske Rigshospitalet kunne sende et tal over fødsler til kommunen – og så kunne de måske få et realistisk billed…(og sidder lige og tænker på om de kongelige måske også røg på venteliste, såfremt de boede i KK…næppe!).
8 Julia Lahme — 10. november 2009 kl. 14:36
Rakel – jeg er (også) TOTALT enig!
9 FruGosch — 10. november 2009 kl. 14:45
Enig med Rakel og Jela ift skatten! Stem med hjertet på rette sted: Til venstre for midten!!!!
Min kæreste er pædagog i en daginstitution, og de er ofte 1 eller 2 til …..mange børn. Som skal skiftes, hjælpes af/i tøjet. De skal stimuleres, have kontakt, der skal udredes konflikter, de skal agere støttepædagog for de børn, som mangler støttte, men som ikke får den eller kun får den halvdelen af dagen. De – pædagogerne – holder ingen pauser, har alt for travlt, har dårlig samvitttighed konstant. Og så er der forældre-kontakten oveni. De har seriøst NOK at lave. I en grad, så de ikke orker deres egne familier, når de kommer hjem. Fuldstændigt brugte. Misbrugte synes jeg. Og ja, det går udover vores børn. Selvom langt de fleste pædagoger hellere slider sig selv op før de lader ungerne undvære noget. Til gengæld så får pædagogerne jo en tårnhøj hyre (NOT!), og paradoksalt nok er det ofte selvsamme pædagoger, som er villige til at betale en stor del af denne hyre i skat. Bliver bare så harm, når folk med høje lønninger synes vi betaler for meget skat. Fordi DE jo arbejder hårdt. Hmmm….Det gør folk med lave lønninger altså også….
Ih, så politisk det hele bliver, og det er godt nok, for dybest set så handler politik vel ikke om ens egen “røv”, egen situation men om, hvilket SAMFUND vi egentlig synes matcher vores etik og værdier. Uanset hvor man selv er i det givne samfund….
10 Sus Medusa — 10. november 2009 kl. 15:43
Jeg kan virkelig anbefale at finde alternative løsninger så det bliver muligt at passe sine børn selv. At omstrukturere sit arbejdsliv og tænke lidt kreativt over :
“Hvordan kan jeg:
1. passe mine børn selv og give dem den bedste ‘undervisning’ og stimulans,
2.hvordan kan jeg lave det jeg elsker og brænder for og samtidig
3. leve af det som selvstændig ?”
11 Rakel — 10. november 2009 kl. 16:24
Det med at passe sine børn selv, den er jeg altså ikke helt tilhænger af.. For mig er det rigtigt vigtigt at min datter er ude blandt både børn og voksne og får lært at agere og fungere socialt i andre sammenhænge end med sine forældre.. Selv hvis jeg havde muligheden ville jeg ikke selv passe mit barn… Jeg ville føle det var at fratage hende noget.. Til gengæld har jeg et job der gør at hun aldrig kommer som den første i institutionen og aldrig bliver hentet som den sidste, samtidigt med at jeg indimellem som det ser ud pt kan give hende en fridag, el hente hende tidligt hvis hun ønsker det. Og DET syns jeg er et kæmpe privilegium.. Men har hun haft et par dage hvor hun er blevet hentet tidligt beder hun selv om først at blive hentet efter eftermiddagsmaden.. Så for alt i verden skal vi efter min mening støtte op om vores institutioner og pasningstilbud, og forlange at det skal være iorden..! Det er ikke rimeligt at forældre skal finde på forskellige løsninger for at undgå at få deres børn passet. Det er jo en gave vi giver vores børn at de kan komme afsted blandt andre….
12 Sandra — 10. november 2009 kl. 20:52
Hørt Rakel, Jela og FruGosch….
13 Caroline — 10. november 2009 kl. 20:53
Helt enig – betaler med glæde min skat hver måned, MEN syntes nu altså nogle gange det virker som om ting godt kunne optimeres en del og at mange penge smides ud i den blå luft.
Lige uden for min dør skulle der anlægges en cykelsti og jeg lyver ikke når jeg siger at der måtte graves op 4 gange før det blev lavet ordentligt, ved ikke helt hvorfor, men en af gangene var det fordi det ikke var blevet koordineret at der samtidig skulle lægges nogle ledninger eller rør ned – DET syntes jeg er træls at betale for. Syntes også det er træls at Roskilde kommune har bygget nyt rådhus, når skolen ved siden af os har bevist dårligt indeklima og mit barn skal have mad fra centralkøkkenet hvor syltede pærer åbenbart opfattes som frugt!
14 Anne Dorte — 10. november 2009 kl. 23:57
Rakel, jeg kan ikke være mere enig….Total ening!
Jeg kan mærke, dybt inde, at jeg ikke har den glæde ved at aflevere Signe Marie i børnehave som jeg havde, da jeg afleverede Frida i samme børnehave for nogle år tilbage….det er SÅ skræmmende at vi/samfundet udvikler os i den gale retning.
Jeg er så dybt lykkelig for at have mange fridage!!
Jeg har meget på hjertet til forældre samtale i børnehaven imorgen….ingen kritik af personalet overhovedet, de gør hvad de kan og jeg vil nødig være i deres ’sko’!!Jeg er bare møg led og ked af at mine børn skal opleve en institution præget af manglende (læs INGEN) ressourcer ØV ØV ØV – det gør ondt!!
Skriv en kommentar